استخر موج طلایی با تخفیف ویژه
جستجو کردن

آیا شنا و استخر رفتن لاغر می کند؟

شنا و استخر رفتن لاغر می کند

آیا شنا و استخر رفتن لاغر می کند؟ آیا شنا و استخر رفتن و لاغری با هم ارتباط دارد؟ این سوالی است که خیلی افراد به دنبال پاسخ آن هستند. با ما در این مقاله از سایت استخر موج طلایی همراه باشید تا ماجرا را برایتان بگوییم.

از جمله روش های که طبق تحقیقات ثابت شده باعث لاغری و کاهش وزن می گردد،  شنا است. البته صرفا ورود به آب و آبتنی کردن باعث لاغری نمی شود. همانند هر روش دیگری، روش کاهش وزن به وسیله ی شنا نیز، تکنیک ها و تمرینات مخصوصی را در بر می گیرد. در واقع از مزایای شنا در استخر علاوه بر تقویت عضلات، تقویت روحیه، کاهش دردهای عضلانی و مفصلی، درمان افسردگی و در یک کلام ایجاد سلامتی برای بدن، در چربی سوزی و لاغری نیز نقشی کارساز دارد.

بیشتر بدانید: درمان گوش درد بعد استخر

آیا شنا و استخر رفتن لاغر می کند
آیا شنا و استخر رفتن لاغر می کند

 

چگونه شنا و استخر رفتن لاغر می کند؟

برای پاسخ به سوال آیا شنا و استخر رفتن لاغر می کند؟ هنگامی که شما وارد استخر می شوید و با شنا کردن تقلا می کنید به سمت جلو حرکت کنید، در واقع دو عمل در درون شما در حال اتفاق است. اولی چربی سوزی و دومی عضله سازی. علاوه بر این بعد از شنا نیز، هم چنان متابولیسم بدنتان در سطح بالا قرار دارد و با این که دیگر از استخر خارج شده اید، بدنتان به سوزاندن کالری ادامه می دهد. حال که متوجه نقش شنا و استخر رفتن و لاغری شدید، نوبت آن است که بدانید چه میزان کالری با شنا خواهد سوخت.

اگر درحال آموزش شنا هستید و نمیدانید چرا شنایاد نمیگیرید حتما مقاله آن را مطالعه کنید که برایتان مفید است.

شنا و میزان کالری سوزی

در اینجا برای اینکه بدانید آیا شنا و استخر رفتن لاغر می کند؟ همان گونه که هر ورزشی، در سوختن میزان مشخصی کالری نقش دارد. در شنا و استخر رفتن نیز به عنوان یک ورزش قدرتی و هوازی، مقدار کالری که بدن برای حفظ انرژی می‌سوزاند، تعیین شده است. البته مقدار آن با توجه به شرایط ممکن است متغیر باشد.

بیشتر بدانید: استفاده از جکوزی

  • وزن و فرم بدنی فرد
  • مدت زمانی که برای شنا اختصاص میدهد
  • نوع شنا و میزان شدت شنا کردن
  • مسافتی که شنا می کنید
  • بازدهی شنا

به همین دلیل نمی توان به طور دقیق میزان کالری سوزی هر فرد را در ورزش شنا مشخص کرد. چون ویژگی های تاثیر گذاری که در قسمت بالا به آن اشاره شد، در هر فرد قطعا متفاوت خواهد بود. تنها میتوان مقدار را برای شناگر تخمین زد.

بیشتر بدانید: شنا چقدر کالری میسوزاند

همان گونه که ذکر شد از عوامل موثر بر استخر و لاغری، وزن فرد است. هر چه چاق تر باشید در میان آب، برای حرکت کردن به انرژی بیشتری نیاز دارید، پس کالری سوزی بیشتری را نیز تجربه خواهند کرد. پس در نتیجه شنا و استخر رفتن لاغر می کند

نوع شنا و تاثیر آن در لاغری

درست است که شنا و استخر رفتن در ایجاد تناسب اندام و لاغری موثر است و شنا و استخر رفتن لاغر می کند، اما هر نوع آن، تاثیر گذاری مخصوص به خود را دارد.

به عنوان نمونه شنای پروانه را طبق تحقیقات، سلطان چربی سوزی در بین انواع شنا معرفی کرده اند.

بر اساس جدول زیر می توانید تاثیرات انواع شنا را در یک فرد شصت تا هفتاد کیلو برای مدت یک ساعت  مشاهده کنید

میزان کالری سوزی نوع شنا
۳۴۰کالری کرال سینه
۳۰۰ کالری کرال پشت
۵۳۰کالری فری استایل با شدت متوسط
۸۸۰ کالری پروانه
۲۳۰ کالری دوچرخه

بیشتر بدانید: بعد از ورزش چی بخوریم

در چه شرایط شنا و استخر رفتن لاغر می کند؟

سوال اینکه در چه صورت شنا و استخر رفتن لاغر می کند؟ مدت زمان شما نیز از جمله عوامل تاثیر گذار بر چربی سوزی می‌باشد. اما بهترین نوع شنا برای دستیابی به این هدف، شنا کردن سخت با استراحت های کوتاه است. به عنوان نمونه اگر قرار است دویست متر شنا کنید، آن را به چهار قسمت تقسیم کنید و بعد از هر پنجاه متر شنای سرعتی ده ثانیه استراحت نمایید و مجدد تکرار کنید. با این روش به طرز قابل توجهی چربی خواهید سوزاند. به این سبک از شنا هیت میگویند که علاوه بر افزایش متابولیسم و چربی سوزی، بر روی توان قلبی و عروقی نیز تاثیر مثبت میگذارد.

بیشتر بدانید: ورزش در آب برای لاغری شکم

نکات لازم برای انجام شنا و استخر رفتن و لاغری

  • از مزایای آموزش شنا غافل نشوید: شنا کردن به اینکه در آب بماند یا اصطلاحا آب تنی کنید، اطلاق نمی‌گردد. بلکه برای این که با شنا به هدفتان دست یابید، باید نحوه ی درست انجام، تکنیک ها، طریقه ی تنفس صحیح و بسیاری موارد مربوطه را بیاموزید. مربیان شنا، با برقراری کلاسهای آموزشی شنا، به شما کمک می‌کنند که علاوه بر یادگیری صحیح، با تمام اصول آن مخصوصا در کاهش وزن آشنا شوید.
  • تجهیزات مناسب و استاندارد به همراه داشته باشید: درست است که ورزش شنا اگر به درستی انجام گیرد، شما را لاغر میکند. اما در نظر داشته باشید که بدون تجهیزات لازم چگونه میتوان یک ورزش موفق داشت. از جمله میتوان به عینک شنا، مایو، دماغ گیر و غیره اشاره کرد. مخصوص افراد مبتدی که می خواهند قبل از هر چیز از مزایای آموزش شنا استفاده نمایند.
  • برای شنا برنامه ی زمانی تعیین کنید: انجام هر ورزشی در مدت زمان مشخص، قطعا تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت. به عنوان نمونه انجام دو تا سه بار شنا در هفته میتواند شما را به لاغری و کاهش وزن نزدیک تر نماید. اگر سایز ورزشهای دیگر را برای کاهش وزن انجام میدهید، با اضافه کردن شنا به آنها می توانید نتایج بهتری بگیرید.
  • از تمرین های اینتروال بهره بگیرید: منظور از تمرینات اینتروال یعنی شروع شنا با سرعت و شدت بالا، و سپس بعد از زمان مشخص، کاهش آن است. با این روش میتوان به شدت متابولیسم بدن را تحریک نمود.
  • تاثیرات رژیم غذایی را از یاد نبرید: هیچ لاغری بدون رژیم صحیح غذایی میسر نیست، حتی اگر بهترین ورزش ها را به انجام برسانید. باید بدانید در کنار ورزش شنا استفاده از رژیم غذایی سالم به شما کمک بیشتری خواهد کرد. قرار نیست چند برابر کالری که با شنا سوزانده اید را مجدد با خوراکی ناسالم برگردانید.

بیشتر بدانید: درمان گوش درد بعد استخر

ماساژ و لاغری

در کنار شنا یا هر نوع ورزش یا رژیم غذایی که برای کاهش وزن انجام می دهید، میتوانید از تأثیرات ماساژ و لاغری نیز غافل نباشید.

اگر میخواهید بدانید چگونه ماساژ سبب لاغری میشود این قسمت مقاله را از دست ندهید:

  • افزایش متابولیسم بدن: طبق تحقیقات انجام شده با ماساژ میتوان باعث افزایش ترشح اندورفین شد که این موضوع باعث افزایش انگیزه و انرژی برای چربی سوزی در بدن میگردد.
  • کاهش استرس: استرس از جمله عواملی است که سبب ترشح هورمون کورتیزول و افزایش اشتها می شود. ماساژ تا حد بسیار بالایی در کاهش استرس نقشی اساسی دارد.
  • کمک به هضم غذا: با ماساژ می توان سبب دفع یبوست و نفخ شکم شد و به عبارت بهتر دستگاه گوارش را بهبود بخشید.
  • آماده سازی برای سایر ورزش ها: با ماساژ می توان عضلات و بافتهای بدن را قوت بخشید و آن را برای انجام حرکات ورزشی مخصوص برای انجام شنا آماده کرد.

سخن پایانی

در این مقاله سایت استخر موج طلایی سعی کردیم به مطالب مفیدی در خصوص آیا شنا و استخر رفتن لاغر می کند؟ و مزایای شنا و استخر رفتن، مزایای آموزش شنا، تاثیر گذاری استخر و لاغری، میزان شنا و کالری سوزی، و حتی نقش ماساژ و لاغری در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم مورد توجه واقع شده باشد.

7 پاسخ

    1. درود بر شما ستایش عزیز
      اگر در سن رشد حرکات کششی انجام دهید این حرکات باعث کشیده تر شدن اندام ها از جمله دست ها و پا ها می شود.
      حرکات شنای کرال در استخر نیز جزو همین حرکات کششی هستند.

    1. میزان کالری سوزی شنا قورباغه به شرح زیر است:
      میزان کالری سوزی شنا بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله وزن شما، سرعت شنا، نوع شنا، مدت زمان شنا و توانمندی جسمی شما. در مورد شنا قورباغه نیز همین اصول برقرار است. به طور کلی، شنا یک فعالیت بدنی آرام و همزمان است که تقریباً تمام عضلات بدن را درگیر می‌کند.

      با توجه به تحقیقات و مطالعات مختلف، میزان کالری سوزی شنا قورباغه در حدود 200-400 کالری در ساعت است. این مقدار به وزن شما، سرعت و میزان تلاش در شنا بستگی دارد.

      برای دقیق‌تر شناختن میزان کالری سوزی خود، می‌توانید از دستگاه‌های پوشیدنی مانند شمارنده‌های فعالیت، ساعت‌های هوشمند یا دستگاه‌های شنا ورزشی استفاده کنید. این ابزارها میزان کالری سوزی شما را با توجه به اطلاعات شما و فعالیت شنا اندازه‌گیری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *