استخر موج طلایی با تخفیف ویژه
جستجو کردن

روی آب شناور ماندن|چطور روی آب شناور بمانیم؟

خوابیدن روی آب

شنا از جمله مفرح ترین ورزشهای دنیاست که تقریبا بسیاری از افراد علاقه دارند آن را انجام دهند. یکی از حرکات آرامش بخش این ورزش، شناور ماندن بر روی آب است. این حرکت بسیار آسان است و بدون هیچ ترسی و با استفاده از چند اصل ساده میتوانید از انجام آن لذت ببرید. اگر شما هم جزو افراد علاقه مند به آموزش روی آب شناور هستید حتما ادامه ی مقاله را با ما در سایت استخر موج طلایی همراه باشید.

آموزش خوابیدن روی آب
روی آب شناور ماندن

آیا آموزش تکنیک روی آب شناور ماندن سخت است؟

همان گونه که ذکر کردیم روی آب شناور ماندن اصلا دشوار نیست و فقط نیاز است چند تمرین ساده را تکرار کنید تا بر روی آن مسلط شوید.‌ این تمرین ها بیشتر برای یادگیری نحوه ی قرار دادن سر، تنه و دست هاست که برای یک فرد علاقمند پیچیده نیست.

راز روی آب شناور ماندن

شاید این سوال برای شما هم مطرح شده است که چجوری وقتی روی آب دراز کشیده ایم به داخل آن فرو نمی‌رویم. این جواب را فقط میتوان با چند دلیل پاسخ داد. از جمله:

بر طبق قوانین فیزیک هر آن چه که چگالی کمتر از آب داشته باشد بر روی آن شناور می ماند. این در صورتی میسر است که به اندامتان بر روی آب حالتی خنثی و بی حرکت بدهید. ( آب شور نسبت به آب شیرین چگالی بیشتری دارد و راحت تر بر روی آن می توان شناور ماند)

از طرف دیگر ما دارای دو شش پر از هوا هستیم که در این حرکت نقشی شبیه به بالن پیدا میکنند و کمک میکنند روی سطح آب بمانیم.

عامل بعدی چربی موجود در بدن است که هر چه بیشتر باشد شما را بهتر بر روی سطح آب شناور میکند و اینطور می شود که روی آب شناور ماندن برای انسان به راحتی امکان پذیر می شود. اگر هم شناگر هستید و می خواهید یاد بگیرید که چگونه افزایش سرعت در شنا داشته باشید پیشنهاد می کنیم حتما مقاله آن را مطالعه کنید.

چگونه روی آب شناور بمانیم؟

حالا که دانستید چگونه بر روی آب میتوانید شناور بمانید لازم است اصول این حرکت را نیز به شما آموزش دهیم. در ادامه چند اصل اساسی از تکنیک روی آب شناور ماندن یا روی آب خوابیدن را برایتان بیان می کنیم.

8 تکنیک روی آب شناور ماندن

اصل اول: سعی کنید خونسرد و آرام باشید و بر روی شل کردن عضله ها و تنظیم تنفس آرام تمرین کنید. هنگامی که شما در حال انجام هرگونه حرکت به پشت خوابیدن در آب، احساس ترس یا استرس داشته باشید یعنی در حال جنگیدن با آب هستید و این موضوع علاوه بر کاهش تجربه ی لذت این عمل، خیلی زود شما را دچار خستگی خواهد کرد. پس سعی کنید در زمان آرامش جسمی و فکری شروع کنید.

یک نکته مهم وجود دارد اینکه نا امید نشوید، اگر سوال شما این است که چرا شنا یا نمیگیریم؟ روی آن کلیک کنید و پاسخش را بدانید.

اصل دوم: ابزارهای مناسبی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند بر روی لب شناور بمانید. برای مثال بازوبند مخصوص یا تخته ی شنا. این ابزار ها برای حفظ تعادل اولیه و افزایش اعتماد به نفس شما بسیار موثر هستند. اگر راهکار استفاده از آنها را نمیدانید، میتوانید از مربی یا مسئول غریق نجات سوال کنید.

اصل سوم: سعی کنید بدن خود را به صورت صاف و افقی درآورید. شاید به نظر سخت بیاید اما با چند بار تمرین قطعا انجام آن بسیار آسان خواهد شد. مهمترین قسمت این اصل، صاف کردن و نگه داشتن کمر در حالت افقی است. بعد از آن به ترتیب قسمت بالاتنه از جمله سر و پایین تنه را میتوانید کم کم متعادل و صاف کنید.

آموزش روی آب شناور ماندن

اصل چهارم: برای انجام راحت فرایند تنفس و جلوگیری از عدم تعادل باید بدانید که چگونه سر را روی آب نگه دارید. برای انجام آن, لازم است در ابتدا از گاهی فرو رفتن سر در آب نهراسید تا خودآموز سر حفظ تعادل را بیاموزد. اگر آب حالت مواج اندک هم داشته باشد میتواند کمی بیشتر سر شما را به درون خود بکشد که این امر سبب فرو رفتن کامل شما نخواهد شد پس ترس را از خود دور کنید.

اصل پنجم: گوشها باید کاملا در آب باشند. این مسئله نشان میدهد که حفظ تعادل سر و بدن شما به درستی در حال انجام است. نترسید، آب به گوش شما آسیب نخواهد زد. برای انجام بهتر این حرکت می توانید چانه ی خود را کمی بالا بیاورید. حدود دو سانت بالا آوردن چانه کافیست در آن اغراق نکنید.

اصل ششم: قرار گیری بینی در مرکز از اهمیت بالایی برخوردار است یعنی سرتان به چپ و راست متمایل نباشد. حتی در حین شناور بودن روی آب همسرتان را به اطراف نچرخانید. این عمل سبب برهم خوردن تعادل تان خواهد شد.

اصل هفتم: دست ها عامل مهمی در حرکت دادن بدن حین شناور ماندن در آب است و برای این منظور می توانید مانند شنای عادی ولی به صورت برعکس، دست‌ها را حرکت دهید. اگر بخواهید بر روی آب ساکن بمانید بهتر است کف دستها رو به سقف باشند اما مهم نیست در چه زاویه ای از بدن قرار دارد. حتی می توانید مانند زمان تماشای فیلم زیر سر قرار دهید. برای حرکت میتوانید به سمت عقب یا جلو به کمک پاها دوچرخه بزنید.

اصل هشتم: اگر احساس کردید که در حال فرو رفتن در آب هستید سعی کنید همزمان کمر و سینه را اندکی به سمت بالا حرکت دهید تا به حالت شناور برگردید. اما اگر ممکن نبود با پا زدن آهسته و کم شدت سعی کنید به شکل عمودی تغییر حالت دهید. اگر در اطراف شما شخصی حضور داشت میتوانید از وی نیز برای تغییر حالت خود کمک بگیرید و روی آب شناور ماندن را تمرین کنید.

اگر می خواهید در یک استخر خوب با مربی های زبده شنا یاد بگیرید پیشنهاد می کنیم حتما به صفحه آموزش شنا استخر موج طلایی بروید.

توصیه: اگر در مورد آموزش روی آب شناور ماندن تازه کار هستید و تجربه ندارید بهتر است در چند جلسه اول، تنها در استخر آب نباشید تا مطمئن باشید در صورت وقوع هرگونه پیشامد، نیروی کمکی وجود دارد. البته اگر شما شنای عادی را به خوبی آموخته باشید قطعا ایمنی بیشتری خواهید داشت.

افرادی که در قسمت کم عمق استخر هستند هم به راحتی می توانند روی آب شناور ماندن را تمرین کنند و خیالشان راحت باشد که پایشان به زمین می رسد.

علت شناور ماندن بدن انسان روی آب

علت شناور ماندن بدن انسان روی آب به ویژگی‌های فیزیکی و آناتومیکی بدن و مکانیسم‌های فیزیولوژیکی آن برمی‌گردد. این ویژگی‌ها عبارتند از:

1. چگالی بدن انسان
بدن انسان نسبت به آب چگالی کمتری دارد، بنابراین این امکان وجود دارد که در آب شناور باشد. چگالی بدن انسان حدود 0.98 گرم بر سانتیمتر مکعب است در حالی که چگالی آب حدود 1 گرم بر سانتیمتر مکعب است.

2. حجم بدن
بخش بزرگی از وزن بدن انسان توسط آب جایگزین می‌شود، زیرا بدن انسان از آب بزرگتر است. این حجم بدنی به عنوان حجم جابه‌جایی مواد آبی به کار می‌رود و بدن را به شناوری کمک می‌کند.

3. تراکم بدن
بخشی از تراکم بدن انسان نیز نسبت به آب کمتر است، که این امکان را فراهم می‌کند که بدن بر روی سطح آب شناور باشد.

4. تنفس و سطح بدن
سطح بزرگ بدن انسان و مکانیزم تنفس اجازه می‌دهد که بدن به عنوان یک سطح بزرگ بر روی آب شناور باشد. تنفس باز و کنترل شده اجازه می‌دهد که بدن متعادل بماند و از غرق شدن جلوگیری کند.

5. تراکم استخوان
استخوان‌های بدن انسان نسبتاً تراکم کمتری نسبت به آب دارند، که این ویژگی نیز به شناوری بدن کمک می‌کند.

ترکیب این ویژگی‌ها و مکانیسم‌های فیزیولوژیکی به انسان امکان می‌دهد که بدن در حالت خنثی بر روی سطح آب شناور باشد و از غرق شدن جلوگیری کند.

سخن آخر

همان گونه که گفتیم تکنیک آموزش روی آب شناور بسیار آسان است و نیاز نیست حتما یک شناگر حرفه ای باشید. از سوی دیگر آموختن این حرکت فقط برای رسیدن به آرامش و لذت نیست. مهمترین فایده ای که این آموزش دارد این است که اگر در موقعیتی قرار بگیرید که احساس کنید در محیط آبی در حال غرق شدن هستید میتوانید با انجام، تا رسیدن کمک و نجات از غرق شدن جلوگیری نمایید. امیدواریم توانسته باشیم هر آن چه برای آموزش این حرکت آرامش بخش لازم بود را به شما منتقل کنیم.  از این که تا انتها با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *