استخر موج طلایی با تخفیف ویژه
جستجو کردن

  آیا شنا ورزش هوازی است؟

شناگر ماهر

در این مقاله به پرسش آیا شنا ورزش هوازی است پاسخ می دهیم، همراه ما در موج طلایی باشید. شنا جزو محبوب ترین ورزش ها به شمار می آید، به همین علت در همه شهر ها استخر های زیادی ساخته شده است. در واقع مردم به شنا کردن به چشم یک تفریح نگاه می کنند و از آن لذت می برند. اما عده ای این ورزش را مرتب انجام می دهند و به طور حرفه ای پیگیری می کنند. شنا علاوه بر حس خوبی که در بدن ایجاد می کند برای سلامتی نیز مفید است.

  آیا شنا ورزش هوازی است؟

بسیاری از ورزشکاران و علاقه مندان به شنا با این پرسش رو به رو هستند که آیا شنا ورزش هوازی است؟. برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، شنا ورزش هوازی است. زیرا اگر در هنگام شنا حرکت نکنیم در آب غرق می شویم، پس این ورزش هوازی است.

شنا ورزش هوازی

انجام این ورزش برای ریه ها بسیار مفید است زیرا عملکرد آن ها را تقویت می کند. در واقع بدن انسان در هنگام شنا بیشتر از بقیه مواقع قدر اکسیژن را می داند. زمانی که فردی مشغول شنا است، اکسیژن کمتری به بدن او می رسد به همین علت بدن تلاش می کند تا از اکسیژن موجود بیشترین بهره را ببرد.

در واقع زمانی که شنا را به طور حرفه ای انجام می دهید ریه ها یاد میگیرند که در هر بار تنفس اکسیژن بیشتری را وارد ریه کنند و کربن دی اکسید بیشتری به بیرون بفرستند. تحقیقات دانشمندان نشان می‌ دهد که شناگران نسبت به دوندگان نوسان بیشتری را تجربه می کنند. منظور از نوسان به میزان هوایی است که وارد و خارج از ریه می شود.

شنا ورزش هوازی و قدرتی

برای پاسخ به این سوال که آیا شنا ورزش هوازی است؟ باید بگوییم که این ورزش هم هوازی و هم قدرتی است. چگالی آب از چگالی هوا خیلی بیشتر است، تقریبا 800 برابر آن. در نتیجه عضلات بدن باید به طور مدام مقابل آب مقاومت کنند،‌ پس این ورزش قدرتی هم هست. برای افرادی که دیسک کمر دارند نیز شنا و آبدرمانی مفید است. برای آشنایی با ساز و کار آن مقاله جامع آبدرمانی و درمان دیسک کمر را مطالعه کنید.

البته شنا فشار کمی را به بدن وارد می کند و به همین علت عضلات به مقاومت زیادی نیاز ندارند. ورزشکارانی که دچار مصدومیت و آسیب دیدگی هستند برای شنا به استخر می روند. زیرا در این صورت فشار خفیفی به عضلات آن ها وارد می شود که به درمان کمک می کند.

شنا و تقویت تنفس

تا این قسمت از متن، پاسخ کاملی به پرسش آیا شنا ورزش هوازی است؟ پاسخ دادیم. حال باید در مورد فواید این ورزش صحبت کنیم و بیشتر با آن آشنا شویم

زمانی که شنا می کنیم بدن برای انجام دیگر ورزش ها آماده می شود، به این صورت به ورزشکاری حرفه ای تبدیل خواهید شد. همانطور که میدانید ورزش دو مادر همه ورزش ها است، با انجام شنا دونده بسیار بهتری خواهید شد. زیرا در این صورت بدن شما توانایی بیشتری برای دریافت و خروج هوا پیدا می کنند. در نهایت هنگام دویدن با مشکل کمبود اکسیژن مواجه می شوید و بهتر می‌ تواند بدوید.

شنا ورزشی برای همه

شنا که به عنوان یک ورزش هوازی قدرتی شناخته می‌ شود، ورزش سختی نیست. یعنی خانم های باردار یا خانم های که به تازگی زایمان کرده اند حتی افرادی که عضلات آن ها آسیب دیده است می توانند شنا را انجام دهند.

اگر می خواهید در این زمینه بیشتر بدانید که آیا استخر رفتن در دوران بارداری مضر است؟ مقاله جامع آن را مطالعه کنید.

این ورزش استرس را از بین می برد و به آرامش بدن کمک می کند. در واقع زمانی که شنا می کنید اندروفین بدن شما افزایش پیدا می کند و در نهایت سطح استرس کم می شود. هم چنین زمانی که در آب قرار می گیرد آرامش خاصی به شما داده می شود.

دیگر از مزیت های شنا کردن این است که بدن انسان را از لحاظ بیولوژیک جوان تر نگه می دارد. یعنی افرادی که به طور منظم ورزش می کنند از هم سن و سال های خود جوان تر هستند. این ورزش محدودیت سنی ندارد، به همین خاطر افراد بالای 70 سال هم می توانند آن را انجام دهند.

زمانی که افراد مسن شنا می کنند، سطح فشار خون و سطح کلسترول و عملکرد قلبی و عروقی آن ها بهبود پیدا می کنند. هم چنین عملکرد سیستم اعصاب مرکزی و عملکرد شناختی مغز و ترکیبات خون شبیه جوانی این افراد می شود.  با انجام شنا نیازی به کرم ضد چروک هم ندارید، زیرا پوست شما جوان و شاداب می ماند.

 

شنا و تقویت عضلات

در دنیای ماشینی امروز بسیاری از عضلات ما انسان ها به فراموشی سپرده شده اند. به طور مثال در فعالیت های روزانه، معمولا افراد دست های خود را بلند نکرده و به پشت سر نمی برند. به همین علت عضلات این ناحیه از بدن بیکار می مانند.

اما زمانی که شنا می کنید عضلاتی که در فعالیت های روزانه از آنها استفاده نمی کنید درگیر می شوند.به همین دلیل شنا ورزش هوازی است. با شنا کردن، بدن مجبور می شود در حین حرکت دست و پاها تعادل خود را نیز به خوبی حفظ کند. این مسئله سبب تقویت عضلات شکم و کمر ورزشکاران می شود. به عبارتی شنا عضلات بدن را سفت می کند. اگر می خواهید بیشتر بدانید روی آن کلیک کنید و بخوانید.

با انجام شنا، با هوش تر خواهید شد زیرا این ورزش جریان خون به سمت قلب را تا 14 درصد افزایش می دهد. همچنین زمانی که در استخر قرار می گیرد، فشاری از طرف آب به سمت قفسه سینه شما وارد می‌ شود. این فشار سبب خون رسانی بهتر به مغز می شود و در نهایت عملکرد مغز بهتر انجام می شود.

در این مقاله به سوال آیا شنا ورزش هوازی است؟ پاسخ دادیم و متوجه شدیم که شنا ورزش هوازی و قدرتی است.

یک پاسخ

  1. سلام شنا به معنای زندگی دوباره شنایعنی عشق وتقویت بدن وآزادی روح ویه ورزش سالم در اعضای بدن ریه رتبه چهارم را دارد خیلی مهم است قدر سلامتی خودتان را بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *