استخر موج طلایی با تخفیف ویژه
جستجو کردن

آموزش شنای دوچرخه

در این مقاله می خواهیم هر آنچه که راجع به آموزش شنای دوچرخه لازم است بدانید را برایتان شرح دهیم پس رد ادامه همراهمان باشید.

یکی از مشکلات اصلی شنا آموزان، شناور ماندن در آب است. جدا از بحث انواع شنا، حرکتی وجود دارد که بسیار موثر است و باعث شناور شدن شما روی سطح آب می‌شود. اگر بدن شما در حالت افقی قرار نگیرد، پس از چند ثانیه به زیر آب می‌روید. اما امروز آموزشی را بررسی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند در آب شناور بمانید. برای شناور ماندن در آب از شنای دوچرخه استفاده می‌کنیم. در ورزش واترپلو از این روش برای ماندن روی آب استفاده می‌شود و بازیکنان برای مدت نسبتا طولانی در این وضعیت باقی می‌مانند.

حرکت دست و پا در شنای دوچرخه

یکی از مهم ترین موارد در آموزش شنای دوچرخه درست انجام دادن حرکات دست و پا است. پدال زدن یا همان شنای دوچرخه، در واقع بهترین و کارآمدترین راه برای شناور ماندن است. البته در ابتدا کمی این کار سخت است و نیاز به تمرین زیاد دارد. برای این حرکت ابتدا باید بدن خود را در آب به حالت نشسته برسانید. هنگام نشستن، بالاتنه باید کمی جلوتر باشد.

بیشتر بدانید: شنا کرال سینه و کرال پشت

حرکت دست‌ها

 

باید با دستان خود یک خط افقی حدود ۲۰ سانتی متر زیر آب بکشید تا دست‌ها از هم فاصله بگیرند. انگشتان باید تقریباً به هم فشار داده شوند و کف دست باید به آرامی آب را به سمت پایین فشار دهد.

با این کار با فشاری که به پایین و کناره‌ها وارد می‌کنید در جای خود می‌مانید.

بیشتر بدانید: شایع ترین آسیب های ورزشی

حرکت پاها

 

با نشستن روی آب، پای راست کمی بالا می‌آید و با کف پا آب را از پهلو به پایین فشار می‌دهیم و وقتی ساق پا کاملا صاف شد، پای چپ را بالا می‌آوریم. این حرکت را بارها را تکرار می‌کنیم.

 

حرکات باید سریع و منظم باشد. در حین انجام حرکت، پاها نباید بسته باشند، باید سعی کنید با جدا کردن پاها از یکدیگر، آب را با کف پا به پایین فشار دهید. این کار بسیار سخت است و نیاز به تمرین و قدرت زیادی دارد.

آموزش شنا استخر موج طلایی

آموزش شنای دوچرخه

 

یادگیری یا آموزش شنای دوچرخه ساده و راحت است. بسیاری از مبتدیانی که در حال یادگیری مراحل اولیه شنا هستند می‌ترسند در آب بایستند و پاهایشان به ته استخر نرسد. مربیان از مهارت پای دوچرخه استفاده می‌کند تا دانش آموزان جدید بتوانند در قسمت عمیق‌تر استخر بمانند و پای دوچرخه را حرکت دهند. برای یادگیری این روش باید چند مرحله را پشت سر بگذارید.

 

  • مرحله ۱: بهتر است ابتدا برای آموزش شنای دوچرخه در خشکی تمرین کنید تا حرکت دوچرخه را یاد بگیرید. به حالت دوچرخه بنشینید، زانوهای خود را کمی خم کنید و به جلو خم شوید. در این زمان، یک پای خود را از روی زمین بلند کرده و زانوی خود را به سمت قفسه سینه خود بیاورید و سپس با فشار دادن کف پای خود به سمت زمین برگردید. به یاد داشته باشید که پاها این حرکت را به طور متناوب تغییر می‌دهند و مسیر پا به شکل ۸ در می‌آید، بنابراین پس از بلند کردن پاها از زمین و عقب، پاهای خود را کمی به سمت خارج حرکت دهید تا کمی از هم فاصله داشته باشند.

 

  • مرحله دوم: پس از تمرین حرکات پا، یک تکنیک دوچرخه سواری ساده انجام دهید و تکرار کنید. بنابراین آموزش شنای دوچرخه، مانند قبل (نشستن روی دوچرخه)، به آرامی دست‌های خود را در جلوی سینه و شکم خود به هم نزدیک کنید، سپس مچ‌های خود را از هم باز کنید، انگار می‌خواهید آب جمع کنید. شما بازوهای خود در جلوی بدن جمع می‌کنید و سپس به هر دو طرف باز می‌کنید. مراقب باشید دست‌ها را روی سینه خود ضربدری نکنید.

 

  • مرحله سوم: از مرحله اول آموزش شنای دوچرخه شروع کنید، سپس به آرامی حرکات دست را به تمرین اضافه کنید و حرکت دوچرخه را در شرایط خشک تکرار کنید.

 

  • مرحله ۴: مرحله اول آموزش شنای دوچرخه را با ایستادن در یک منطقه کم عمق با سطح آب زیر چانه تکرار کنید. برای این مرحله، سعی کنید بدن خود را در آب غوطه‌ور نگه دارید، در حالی که در هنگام تمرین حرکات پا، وضعیت نشسته روی دوچرخه را حفظ کنید. البته، ورزش پای دوچرخه فقط به نگه داشتن سر در بالای آب کمک می‌کند.

 

  • مرحله پنجم: در این مرحله آموزش شنای دوچرخه پس از تمرین و تکرار حرکات پا در آموزش شنای دوچرخه، روی دوچرخه انجام شده در مرحله چهارم، این بار حرکات دست و همچنین پاها را به تناوب انجام دهید تا پاهای دوچرخه خود را کامل کنید.

 

  • مرحله ششم: آموزش شنای دوچرخه و تمرینات دیگری را برای کسب مهارت بیشتر در انجام شنای دوچرخه انجام دهید. به این ترتیب ابتدا تکنیک غوطه وری لاک پشت را انجام دهید و پس از غوطه‌ور شدن در آب، دستان خود را رها کنید تا پاها آزاد شوند. سپس در حالی که بالاتنه شما عمودی نیست و در زیر آب باقی می‌ماند، حرکت پاهای دوچرخه را شروع کنید.

 

بعد از اینکه مهارت‌های لگد زدن به دوچرخه را در این حالت به دست آوردید، با حرکت بازو روی دوچرخه در جلوی سینه، سر خود را به آرامی از آب بیرون بیاورید و در حالی که در سطح آب غوطه‌ور هستید، به سمت جلو حرکت کنید.

 

در نظر داشته باشید که مهارت شنای دوچرخه با گذشت زمان و تمرین مداوم و تکرار کافی بهبود می‌یابد و با خونسردی کامل و با استفاده از نیروی بسیار کم قادر خواهید بود روی آب بمانید.

خرید بلیط استخر موج طلایی

فواید شنای دوچرخه

یادگیری پا دوچرخه یا آموزش شنای دوچرخه در شنا بسیار مهم است و یکی از روش‌های حفاظت از نجات غریق این است که ناجیان غریق باید یک دقیقه (شاید بیشتر) بدون دست در آب بمانند.

موقعیت‌های زیادی وجود دارد که در آن شناگر باید بدون حرکت به جلو و ایستادن در بخش عمیق توقف کند. در این مرحله است که باید با شنای دوچرخه خود را با حرکت دادن پاهایش در آب نگه دارد.

اما در واقع حرکات مختلف پاها که به روش‌های مختلف اتفاق می‌افتد و حرکت دست‌ها در زیر آب، بدن را بالاتر از نگه می‌دارد تا سر بیرون آب بماند. همچنین برای رفع خستگی یا آب بازی یا نجات دیگران از شنای دوچرخه استفاده می‌شود. این حرکت در شنا فواید زیادی دارد که یکی از آن‌ها تناسب اندام و تقویت عضلات پا است.

بیشتر بخوانید: آموزش شنای قورباغه

تقویت پای دوچرخه

تقویت عضلات پا یکی دیگر از فواید شنای دوچرخه است. شنا تمام ماهیچه‌های بدن مانند عضلات شانه، پشت، معده، ساق پا، ران و سرینی ماکسیموس را مجبور به حرکت می‌کند.

حرکت در آب ۱۲ برابر بیشتر از هوا نیاز دارد. شنا و آب عوامل مهمی برای وضعیت بدن انسان هستند. در شنای دوچرخه، عضلات فقط در برابر مقاومت آب کار می‌کنند. در یک مطالعه بر روی مردانی که یک برنامه ۸ هفته‌ای شنا را تکمیل کردند، ۸.۲۳٪ افزایش حجم در عضلات سه سر (پشت بازو) مشاهده شد. بهترین ورزش برای تقویت عضلات پا بدون فشار دادن به مفاصل، تمرینات و حرکات در آب و همچنین شنای دوچرخه است. شنا قدرت می‌بخشد. ماهیچه‌ها و مفاصل را تقویت می‌کند و بدن را انعطاف‌پذیر و نرم می‌کند.

بیشتر بدانید: آموزش شنا پروانه

آموزش شنا در عمق زیاد

آموزش شنای دوچرخه برای این کار باید ریه‌ها را پر از هوا کنید و بالاتنه را کمی خم کنید. جوری اینکار را انجام بدهید که با این خم شدن به جلو پاها از ران‌ها برنگردند و زاویه بین پاها و بالاتنه تشکیل شود. به عبارت دیگر پاها باید زیر سینه باشد. سینه و ریه‌ها را در آب پر از هوا قرار دهید و انگشتان خود را ببندید و با دست آب را به طرفین حرکت دهید تا تعادل بدن حفظ شود و در عین حال پاها را از یک دیگر باز کنید. بعداز آن پاها را مانند دوچرخه حرکت دهید و به جلو بروید. به همین سادگی می‌توانید با حرکت دوچرخه شنا کنید.

شنا دوچرخه مبتدی

شنای دوچرخه برای مبتدیان ممکن است یک چالش باشد، اما با تمرین و تلاش می‌توانید به سرعت آن را یاد بگیرید. در ادامه، چند نکته برای شنای دوچرخه برای مبتدیان آورده شده است:

شنای دوچرخه مبتدی یکی از حرکات پایه در استخر است که برای افرادی که می‌خواهند دوچرخه آبی را در آب تجربه کنند، بسیار مناسب است. در ادامه توضیح می‌دهم که چگونه می‌توانید شنای دوچرخه مبتدی را در استخر انجام دهید:

در ابتدا، شروع به شنا با استفاده از دست و پاهای خود کنید تا بدنتان گرم شود.

سپس به دوچرخه آبی بروید و آن را بر روی حصیر در کنار استخر قرار دهید.

حالا با نگه داشتن دستانتان به لبه استخر، پاهایتان را به صورت بالا و پایین حرکت داده و به سمت جلو حرکت دهید. در این مرحله، دستانتان به عنوان مانعی برای جلو رفتن استفاده می‌شود.

هنگامی که با این حرکت آشنا شدید، با نگه داشتن دستانتان به لبه استخر، شروع به پیچیدن پاهایتان در حالت چرخشی به دو طرف کنید تا شبیه شنای دوچرخه شوید.

در هنگام انجام این حرکت، دستانتان را به صورت موازی با سطح آب نگه دارید و حرکت شانه‌ها را کاهش دهید.

به مرور زمان، سعی کنید حرکاتتان را به شکل متناوب و هماهنگ انجام دهید تا بتوانید با دوچرخه آبی بهتر و با سرعت بیشتری حرکت کنید.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید، تمرین و تمرکز برای انجام شنای دوچرخه مبتدی بسیار مهم است. همچنین، در هنگام انجام این حرکت باید به نفس کشیدن و تنفس صحیح توجه کنید و هرگز از عمقی عمیق‌تر از توانایی خود استف

4 پاسخ

  1. من موقع شیرجه زدن وقتی به آب نگاه میکنم میترسم به خاطر همین وقتی تو آب میفتم زود غرق میشم و نمیتونم دوچرخه برم

    1. درود بر شما
      این که از آب نترسید مهم ترین مساله ای هست که باید بهش غلبه کنید تا بتونید شنای دوچرخه و بقیه شنا ها را یاد بگیرید. حس نترسیدن به مرور اتفاق می افتد و کافیه تمرین مستمر داشته باشید و به خودتون تلقین نکنید که از آب میترسید.

    1. درود بر شما مرینت عزیز
      بسیار عالی، بهترین روش برای پیشرفت در شنا اینه که تمرین کنید، سعی کنید تمام قواعدی که بلد شدین رو به درست ترین حرکات در استخر انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *