استخر موج طلایی با تخفیف ویژه
جستجو کردن

بهترین زمان ورزش

بهترین تایم ورزش

آیا می دانید بهترین زمان ورزش چه زمانی است؟ که  بین تمرین در صبح و تمرین در بعد از ظهر یا عصر تفاوت وجود دارد؟ چه زمانی از روز برای تمرینات قدرتی بهتر است؟ این مقاله  به شما پاسخ خواهد داد!

در ادامه راجع به بهترین زمان برای ورزش صحبت می کنیم. همراهمان باشید در وبلاگ استخر موج طلایی . در واقع تفاوت های خاصی برای تمرین در زمان های مختلف روز وجود دارد.

بهترین زمان ورزش برای عضله سازی

بهترین زمان ورزش برای عضله سازی به عوامل مختلفی بستگی دارد،  از جمله نوع ورزش، روش تمرین، هدف های شخصی، و شرایط فیزیولوژیکی فرد. با این حال، تحقیقات نشان داده‌اند که برخی عوامل ممکن است در بهبود عضله سازی تأثیرگذار باشند. در زیر چند نکته را بررسی می‌کنیم:

برخی مطالعات نشان داده‌اند که ورزش در صبح پس از بیدار شدن موجب افزایش ترشح هورمون رشد می شود، که نقش مهمی در رشد عضلات دارد.

همچنین، خوردن اندکی صبحانه قبل از ورزش انرژی لازم برای تمرین را فراهم می‌کند.

برخی معتقدند که مصرف غذای پروتئینی بلافاصله پس از ورزش (در مدت زمان ۳۰ دقیقه تا یک ساعت) می‌تواند به بازسازی و رشد عضلات کمک کند.

در برخی افراد عضله سازی در زمان های مختلف روز قرار انجام می شود، مثلاً برخی صبح‌ها و بعضی عصر یا غروب. اهمیت این موضوع به شرایط فردی و شیوه زندگی ورزشکار بستگی دارد.

استراحت به عنوان یک عامل مهم در فرآیند عضله سازی اهمیت زیادی دارد. استراحت به عضلات اجازه می‌دهد به راحتی به افزایش حجم بپردازد.

داشتن برنامه و تمرین منظم و مستمر باعث می‌شود که عضلات به مرور زمان به تحریک واکنش نشان دهند و افزایش یابند.

در نهایت، بهترین زمان ورزش برای عضله سازی هر فرد بستگی به ترکیبی از عوامل مختلف داشته دارد. مهمترین نکته این است که برنامه تمرین شما بر اساس هدف‌ها، شرایط شخصی، و اولویت‌های زندگی شما ساخته شود و با دقت اجرا شود.

بیشتر بدانید: تکنیک افزایش سرعت در شنا

 ورزش در عصر و بهترین زمان ورزش

فرآیندهای بدن ما به شدت به زمان روز بستگی دارد. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده اند که سطح کورتیزول در مردان جوان (23 تا 28 ساله) در طول روز کاهش می یابد. این وضعیت به  مقادیر تستوسترون مربوط است. با این حال، رابطه بین کورتیزول و تستوسترون برای عملکرد تمرینی بسیار مهم است. برخلاف تستوسترون، کورتیزول بسیار بیشتر کاهش می‌یابد، به همین دلیل است که در اواخر بعد از ظهر و عصر عملکرد بالایی دارد.

دانستن بهترین زمان ورزش مهم است زیرا دمای بدن، که به شدت به زمان روز نیز وابسته است، تأثیر زیادی بر عملکرد تمرینی دارد.

تاثیر دمای بدن بر تمرین و عضلات را نباید دست کم گرفت. دمای مطلوب بدن باعث می شود تا تاندون ها و مفاصل بهتر کار کنند. علاوه بر این، فرآیندهای آنزیمی (واکنش های شیمیایی در بدن) زمانی که دمای بدن گرم است بهتر انجام می شود.

معایب ورزش در عصر

بهترین زمان ورزش چه زمانی است؟ بسیاری از افرادی که عصرها ورزش می کنند، هنگام تلاش برای به خواب رفتن سریع شکست می خورند. در واقع زمان می برد تا بدن در شب به حالت خواب درآید. این به دلیل افزایش سطح کورتیزول ناشی از ورزش است. نبض و فشار خون نیز با تمرین بالا رفته است و بنابراین به سختی می توان سریع به خواب رفت.

مزایا و معایب تمرینات صبحگاهی

برای رسیدن به پاسخ بهترین زمان ورزش، اول از همه، باید روشن شود که شما می توانید در صبح نیز عضله سازی کنید یا خیر. حتی اگر مطالعات ادعا کنند که تمرین در شب موثرتر است،  اما تفاوت ها نسبتا کم است. مزیت مهم تمرین در صبح، قرار گرفتن کمتر در معرض مواد غذایی ناسالم است. مطالعات طولانی مدت نشان می دهد افرادی که به طور منظم ورزش صبحگاهی خود را انجام می دهند، به طور کلی غذای ناسالم کمتری مصرف می کنند و به طور کلی کمتر غذا می خورند، زیرا اشتها خیلی زیاد نیست. بنابراین اگر به ورزش کردن علاقه مند هستید ، بهتر است که این کار را در صبح های زود انجام دهید.

 مضرات تمرین صبحگاهی چیست؟

ورزش کردن در صبح زود در کنار فوایدی که دارد، یک سری معایب نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • سطح هورمون کورتیزول صبح ها بالاتر است.
  • دمای بدن پایین تر است.
  • نسبت کورتیزول به تستوسترون ضعیف تر می باشد.

تمرین را با نیازها و ریتم روزانه خود تنظیم کنید

بهترین زمان ورزش برای هر فرد متفاوت است زیرا همانطور که می بینید، تفاوت های حداقلی بین زمان های فردی در روز وجود دارد که تاثیر مثبت یا منفی بر تمرین ورزشی شما دارد.

اما جدا از این واقعیت که تعداد کمی از ما بدنسازان حرفه ای هستیم که می توانیم هر زمانی از روز را برای تمرین خود انتخاب کنیم، بسیار مهم است که تمرین خود را با ریتم روزانه فردی خود تنظیم کنید.

شما نباید خود را با تمرینات  وفق دهید، آموزش باید بخشی از زندگی شما شود. زمانی تمرین کنید که ریتم روزانه شما به بهترین وجه اجازه دهد!

بهترین زمان ورزش اینکه آن را تغییر ندهید

بهترین زمان ورزش یعنی به زمان انتخابی خود پایبند باشید، مهم نیست چه زمانی  را انتخاب می کنید. تا حد امکان به این زمان از روز بچسبید زیرا بدن به مرور زمان سازگار می شود. یعنی هرروز در ساعت مشخصی ورزش کنید و مثلا یک روز ۸ صبح و روز بعد ۱۲ظهر این کار را انجام ندهید.

این کار باعث می شود که  دما و تغییرات هورمونی شما  با زمان روز تنظیم شود.

بنابراین اگر تصمیم دارید صبح تمرین کنید، به بدن خود زمان بدهید تا با آن زمان تمرین سازگار شود. لازمه این کار این است که همیشه صبح ها در یک ساعت مشخص تمرین کنید. پس از حدود 2-4 هفته، بدن به گونه ای سازگار می شود که در صبح عملکرد مطلوبی دارد.

لازم به ذکر است که  که بدن به شرایط مطلوب مانند اواخر بعد از ظهر و عصر نمی رسد، اما قطعا سازگارتر از روز های اولی خواهد شد که تمرین کردن را شروع کرده اید.

بهترین تایم برای ورزش کردن چیست؟

مطالعات نشان می دهد که از نظر فیزیولوژیکی، تمرین در عصر بهتر از تمرین در صبح است. با این حال، تفاوت‌ها زیاد نیستند و نباید شما را مجبور کنند که خود را به زمان خاصی از روز محدود کنید. اما اگر یک زمان را انتخاب کردید، آن زمان را حذف کنید و همیشه در ساعت مشخص ورزش کنید. بیشتر بدانید: بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک

برای همین نگران بهترین زمان ورزش نباشید! مهم‌ترین چیز این است که تمرینات خود را به گونه ای  تنظیم کنید که برای شما مناسب باشد. و ثانیاً، بسیار مهم است که به طور مداوم در یک دوره زمانی طولانی به زمان شخصی خود در روز توجه کنید تا بدن بتواند در این زمان به انجام کارهای زیاد عادت کند.

بهترین زمان ورزش برای لاغری و چربی سوزی

بهترین زمان ورزش برای لاغری؟ بهتر است کسانی که  می خواهند وزن کم کنند قبل از صبحانه شروع  به ورزش کنند. صبح‌ها پس از بیدار شدن، یک تمرین سبک انجام دهید. بیشتر بدانید: شنا چقدر کالری میسوزاند

تمرین باید قبل از صبحانه انجام شود، زیرا ذخایر کربوهیدرات هنوز خالی است و بدن در درجه اول به ذخایر چربی به عنوان ذخایر انرژی حمله می کند. با این حال، نباید با ورزش صبحگاهی زیاده روی کنید، زیرا با اتمام مخازن انرژی، این امر باعث عدم تمرکز و افزایش خطر آسیب می شود. پس اگر برای صبح یک تمرین سخت در نظر گرفته اید، حتما باید چیزی بخورید.

از طرفی باید بعد از ناهار از فعالیت های ورزشی فاصله بگیرید. در اینجا بدن در درجه اول به هضم غذا می پردازد، به طوری که اکسیژن کافی از طریق جریان خون برای تامین مواد مغذی کافی ماهیچه ها و دستیابی به حداکثر عملکرد فیزیکی منتقل نمی شود. فقط از حدود ساعت 4 بعدازظهر است که منحنی تناسب اندام دوباره شروع به افزایش می کند، به طوری که بدن اکنون آماده تمرینات موثر و سخت می شود.

تا ساعت 7 بعد از ظهر، عملکردهای بدن با سرعت کامل در حال اجرا هستند: فشار خون، نبض، دمای بدن، قدرت عضلانی و سرعت تنفس اکنون بدن برای مقابله با ورزش ‌های سخت فنی و هماهنگ مانند رقص، هندبال یا تنیس یا برای تکمیل قدرت شدید آماده است.

بهترین زمان ورزش برای افزایش قد

بهترین زمان ورزش برای افزایش قد نوجوانان معمولا قبل از رسیدن به دوران بلوغ است، در دختران اغلب قبل از رسیدن به دوره بلوغ ورزش های نظیر شنا و ورزش های کششی توصیه می شود. اما بعد از دوران بلوغ نیز ورزش کردن می تواند مفید باشد. در پسران سن بلوغ دیرتر از دختران است و به همین دلیل زمان بیشتری برای رشد قد دارند.

سخن پایانی

این مقاله را به موضوع بهترین زمان ورزش اختصاص دادیم. از شما می خواهیم نظرات خود را برایمان کامنت کنید و اگر سوالی دارید زیر همین مقاله بپرسید. امیدواریم که توانسته باشید اطلاعات مورد نیازتان را از طریق آن کسب کنید.

 

یک پاسخ

  1. سلام بنظر من بهترین زمان ورزش ساعت ۳ و ۴ بعد از ظهر هست که حدود ۲ ساعت از غذا هم گذشته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *