استخر موج طلایی با تخفیف ویژه
جستجو کردن

 تکنیک جادویی افزایش سرعت در شنا کردن

شنا سرعتی

طبق تحقیقات انجام شده در کشورهای اروپایی و آمریکایی، روشهای مختلفی برای افزایش سرعت در شنا یافته شده است. البته انتخاب هر روش در ابتدا مستلزم تمرین فراوان و داشتن پشتکار می‌باشد. در ادامه شما را با یکی از معروفترین روش های افزایش سرعت در شنا آشنا خواهیم کرد. پس تا انتها با ما در استخر موج طلایی همراه باشید.

در این برنامه میتوانید با بالا بردن مهارت در شنا و افزایش قوای جسمانی، برای زمان طولانی بدون کم آوردن تنفس با سرعت بالا شنا کنید.

شاید افراد زیادی ادعا کنند که شنا کردن امری آسان است و به راحتی نیز انجام دهند اما بحث شنای حرفه ای و با سرعت بالا، نگاهی متخصصانه بوده و نیاز است روشهای مناسب حرکتی و تمرینات تنفسی یادگیری گردد.

افزایش سرعت شنا

نکات مهم قبل از تمرین افزایش سرعت در شنا

مواردی که باید قبل از تمرینات مربوط به افزایش سرعت در شنا حتما مورد توجه قرار بگیرد به شرح زیر است:

  • استخرهای حرفه ای و المپیکی دارای پنجاه متر طول هستند اما چنین استخرهایی چندان زیاد نیستند. پس بهتر است در میان استخرهای دیگر، آنهایی که طولی حداقل هجده متر دارند را انتخاب نمایید.
  • استخرهایی که سر پوشیده نیستند به دلیل انتقال مواد شیمیایی موجود در آب به هوا، بسیار مناسب تر از استخرهای سرپوشیده هستند.
  • استخرهایی که ساعت سنجش سرعت دارند را برگزینید و در غیر این صورت، یک ساعت ضد آب و مخصوص شنا تهیه کرده تا بتوانید از سرعت شنای تان مطلع شوید.
  • برای افزایش سرعت در شنا از مایو های شنای مخصوص مسابقه استفاده کنید. چون علاوه بر کیپ شدن لباس به بدن، از مقاومت از نویز جلوگیری می نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله وسایل مورد نیاز استخر را مطالعه کنید.
  • برای تحت تاثیر قرار نگرفتن لباس نسبت به کلر موجود در آب، مایو را پس از هر بار مصرف، بشویید.
  • برای افزایش سرعت در شنا یکی از ابزارهای موثر عینک شنا و کلاه مخصوص شنا است. مخصوصا در زمانی که دارای موهای بلندی هستید.
  • بعد از یک شنای سرعتی سعی کنید با خوردن مایعات به کاهش ضربان قلب تان کمک کنید.

حتما بخوانید: آموزش شنا پروانه

تکنیکهای افزایش سرعت در شنا

برای این منظور دو تکنیک مهم وجود دارد که میتوان تحت عنوان تکنیک کاهش مقاومت اب و تکنیک پیشروی بهتر در آب معرفی نمود.

در مورد تکنیک اول که معمولا مهم است اما بسیار مورد توجه قرار نمی گیرد. در واقع با تکنیک درگ در آب، می توان سبب بالا بردن حرکات موثر شد.

به عبارت دیگر چگالی آب از هوا بیشتر است و شناگر میتواند با غلبه بر مقاومت ان، سرعت خود را بالا ببرد. برای این مقاومت به مهارت بیش از قدرت نیاز خواهید داشت. پس بهترین قدم برای افزایش سرعت در شنا یاد بگیرید چگونه بر مقاومت آب غلبه کنید. برای این امر به چند اصل که در ادامه بیان می کنیم توجه نمایید.

بیشتر بدانید: اصول حرفه ای شنا

اصل اول _ تعادل خودتان را در آب بهبود ببخشید

شاید به جرات بتوان گفت که کارآمد ترین روش کاهش مقاومت اب، بهبود بخشیدن به تعادل می‌باشد. یعنی بهتر است پیش از هر اقدامی سعی کنید بتوانید به صورت افقی در آب بمانید. در این حالت مولکولهای آب موجود در پشت شما به پایین ترین میزان خواهد رسید و در واقع مقاومت آب کاهش می یابد. پس با رعایت صحیح این اصل قطعا سبب افزایش سرعت در شنا ی خود میشوید.

شاید این موضوعات برایتان جالب باشد، کلیک کنید و بخوانید:

تأثیر جکوزی برای دیسک‌ کمر و گردن، آیا استخر برای سرماخوردگی خوب است؟ ، استخر برای رماتیسم خوبه؟ ، آیا کلر استخر مضر است؟،

اصل دوم _ کشیده تر شنا کنید

سعی کنید هنگامی که میخواهید در آب شنا کنید دست و پای خود را کشیده نگه دارید‌. این اصل به قدری مهم است که مهندسان نیروی دریایی به عنوان مهمترین مورد، مد نظر دارند.

در هنگام شنا در آب، سعی کنید دست ها بعد از ریکاوری و پس از عبور از قسمت سر وارد آب گردد. علاوه بر این باید تا حد ممکن دست شما، زمان قرارگیری در آب در بیشترین حالت کشیدگی قرار بگیرد.

آیا می دانید شنا چقدر کالری میسوزاند؟

اصل سوم _ ضربه های پا را کوچک اما کارآمد کنید

شاید برایتان جالب باشد بدانید که برای شناگران جهانی، ضربه های پا فقط ده درصد در پیشروی تاثیر دارد. در واقع این دست ها هستن که بیشترین تاثیر را ایفا میکنند. پس برای بالا بردن سرعت شنا ضربه ی پا را کوچک اما محکم بزنید. برای این منظور پا را از آب خارج نکنید و از خط بدن نیز پایین تر نکنید.

در غیر این صورت مطمئن باشید که نمیتوانید در شنا سرعت بگیرید.

اصل چهارم _ به صورت تخت شنا نکنید

مهمترین اصل که برای پیشروی در آب باید مورد استفاده قرار بگیرد، تمرین رولینگ یا چرخش عرضی بدن با هر حرکت دست است. با این حرکت می توانید هم عضلات شانه و هم عضلات بزرگ پشت را تقویت نمایید.

اصل پنجم _ عضلات میان تنه را به کار ببرید

شاید اصل دیگری که میتوانید برای افزایش سرعت شنا به کار ببرید، استفاده از عضلات مرکزی از جمله عضله پشتی بزرگ، عضله های لگن و نیم تنه ی فوقانی است.

در واقع برای اعمال نیروی قوی تر در آستروک شنا، باید میان عضلات میان تنه و عضله های دست، ایجاد هماهنگی نمایید.

پس همان گونه که مشخص است با انجام تکنیکی رولینگ شدید، قطعا طی کردن با سرعت مسافت کار آسانی خواهد بود. دلیل این امر هم استقامت بیشتر میان تنه، در مقایسه با عضلات دست می‌باشد.

اصل ششم _ آرنج های رو به بالا

برای انجام این تکنیک سعی کنید کف دست و ساعد را در یک راستا قرار دهید. برای پیشروی به سمت جلو می بایست کف دست و ساعت به سوی عقب باشد‌. در واقع تجسم نمایید که مشغول جارو کردن آب هستید.

توجه نمایید برای انجام درست تکنیک آرنج خود را از قسمت ساعت بالاتر قرار دهید. این کار برای این است که بتوانید در زیر آب ساعد و کف دستتان را به بهترین حالت تکان دهید.

سخن نهایی

بسیاری از شناگران ماهر و حرفه ای، دوست دارن بتوانند سرعت خود را در شنا بالا ببرند. برای این منظور راه ها و اصول زیادی طراحی شده است که ما در این مقاله سعی کردیم به مهمترین آنها اشاره نماییم. امیدواریم مورد توجه شما واقع شده باشد.

37 پاسخ

  1. سلام
    من توی پروانه دست هام بیرون از اب نمی یام یعنی از روی اب کشیده می شن دلیل این مشکل چیست

  2. سلام من قورباغهم اصلا خوب نیست و قدرتی پاشو نمیزنم چیکار کنم خوب شه من بیشتر تو کرال سینه حرفه ایم

  3. باسلام من در یکی از مسابقات شنا رشته کرال سینه طول اول راجلوتراز همه شنا کردم و به اواسط طول دوم که رسیدم برای اولین بار انگار تمام بدنم فلج شدومجبور شدم طناب مجاورم را بگیرم تا غرق نشم خیلی خجالت کشیدم وناراحتم میتونین علت را بفرمایید.

    1. درود بر شما
      اگر این مشکل مجدد اتفاق افتاد حتما به پزشک مراجعه کنید. اما به صورت کلی 3 احتمال زیر وجود دارد:
      1-فشار روانی و استرس، یا اضطراب در آن لحظه، بدن شما با واکنش‌های ناخواسته مواجه شده باشد که منجر به این مشکل است.
      2- ممکن است به دلیل خستگی، کمبود انرژی به صورت ناگهانی تاثیر گذار شده‌اند.
      3-کمبود اکسیژن، شاید نحوه‌ی تنفس مناسبی نداشتید، که باعث آن شده است.

    2. سلام
      عزیز فکر کنم شما بخاطر این توان نداشتین چون
      ۱قبل مسابقه گرم نکردن
      ۲طول اول خیلی سریع شنا کردین باید طول دوم تمام قدرتتون رو بزارین
      ۳تمرین کم داشتین یا تمرین غیر شنا نداشتین

    3. مهمترین دلیل نفس گیری اشتباه است
      زمانی ک اکسیژن به تمامی اندام های بدن نرسد این اتفاق میفتد

  4. من یه برنامه تمرینی میخوام واسه ۴۰۰متر کرال سینه که بتونم زیر ۸:۳۰رکورد بزنم امکانش هس راهنمایی کنید

    1. سلام عزیزم من در حال حاضر تیم شنا هستم ب نظرم بهترین تمرین در‌کنار شنا دو سرعت هستش نتیجه خیلی خوبه گرفتم من برای ۱۰۰ و ۲۰۰ متر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *