استخر موج طلایی با تخفیف ویژه
جستجو کردن

فواید سونا بخار برای بدن

سونا بخار و فواید آن برای بدن

علاقه مندان به ورزش شنا هنگامی که به استخر می روند و می خواهند از سونا و جکوزی استفاده کنند، سوال می پرسند که آید سونا بخار برای بدن مفید است؟

ما در این مقاله می خواهیم به فواید سونا بخار برای بدن برایتان بگوییم پس در ادامه همراهمان باشید. رفتن به سونا سبب بهبود سلامت بدن می شود، زیرا به  تعریق و  گردش خون بهتر و تقویت عضلات و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. ورزشکاران توجه ویژه ای به سونا دارند زیرا چه در سطح مبتدی چه در سطح پیشرفته به آن ها کمک می شود. در این متن قصد داریم تا با فواید سونا بخار برای بدن آشنا می شویم.

 فواید سونا بخار برای پوست

با ورود به اتاق سونا بدن به گرما واکنش نشان می دهد و دمای بدن به 39 درجه می رسد. در این شرایط کم کم مویرگ های بدن گشاد شده و منافذ پوست باز تر می شوند. سپس تعریق بدن افزایش پیدا می کند جریان خون و جا به جایی مواد بیشتر می شود. در نهایت بر تعداد ضربان قلب افزوده می شود و با باز شدن راه های تنفسی، بدن بهتر نفس می کشد. در این شرایط به علت تغییر سریع حرارت بدن، انعطاف پذیری عروق بیشتر می شود.

بیشتر بدانید: آیا استخر رفتن در دوران بارداری مضر است؟

فواید سونا بخار
فواید سونا بخار

سلامت روان و سونا بخار

سلامت روان یکی از فواید سونا بخار برای بدن است. با قرار گرفتن در محیط سونا بخار استرس کاهش پیدا می کند و آرامش و رضایت در بدن بیشتر می شود. تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که سونا به بهبود التهاب ها کمک می کند و بدن را از شر سموم خطرناک خلاص می کند. در واقع محیط سونا آرامش خاصی است به همین علت به سلامت روان و آرامش بیشتر کمک می کند.

یکی از پیشنهاد های ما استفاده از سونا بخار در استخر موج طلایی تهرانپارس است که می توانید بلیط آن را در این سایت با پایین ترین قیمت همراه با تخفیف ویژه بخرید.

شفافیت پوست بعد از سونا بخار

از دیگر فواید سونا بخار، با قرار گرفتن در سونا، رگ های بدن گرم شده و انعطاف پذیری آن ها بالا می رود. در نتیجه گردش خون در اندام های مختلف بیشتر می شود. با خون رسانی  بیشتر، سم زدایی و اکسیژن رسانی  بهتر انجام می شوند و در نهایت مواد مغذی بیشتری به قسمت های مختلف بدن می رسد. به همین علت پوست شفاف تر شده و به زیبایی فرد افزوده می شود.

تعرق شدید در سونا

یکی از فواید سونا بخار تعریق شدید است. همانطور که میدانید تعریق با دفع مواد زائد بدن موجب پاکسازی می شود. پوست بزرگترین عضو بدن است و معمولا 30 درصد مواد زائد از طریق آن از بدن دفع می شوند. تعریق زیاد سبب باز شدن منافذ پوست و خارج شدن آلودگی های بدن می شود. با توجه به شرایط حاکم بر جوامع مختلف، انسان ها  با مواد شیمیایی و آلاینده های مختلف سر و کار دارند به همین علت پوست خشن و زمخت می شود. تعریق زیاد این آلودگی ها را از بدن خارج می کند و جریان خون را افزایش می دهد.

سونا حتی می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. با قرار گرفتن در اتاق سونا دمای پوست تا 40 درجه سانتی گراد می رسد اما دمای داخلی بدن تا 38 درجه سانتی گراد افزایش پیدا می کند. در چنین حالتی بدن التهابی را در بدن تشخیص می دهد زیرا تب مکانیسم بدن برای مقاومت بیشتر در برابر بیماری ها است. به همین علت سیستم ایمنی بدن برای تولید آنتی بادی تحریک می شود و در نهایت سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.

سفت شدن عضلات و سونا بخار

یکی از فواید سونا بخار برای بدن سفت شدن عضلات است. زمانی که در اتاق سونا قرارمی گیرید هم چربی های بدن شل می شوند و هم سلولیت ها کاهش پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید: آیا شنا بدن را سفت میکند؟

اگر می خواهید عضلات سفت و محکمی داشته باشید حتما ورزش شنا را در برنامه روزانه خود بگنجانید. اگر هم جزو افرادی هستید که می پرسید چرا شنا یاد نمیگیرم می توانید مقاله جامع آن را مطالعه کنید.

سلامت قلب و سونا

از دیگر فواید سونا بخار معمولا 50 تا 75 درصد از افرادی که در سونا قرار می گیرند افزایش ضربان قلب را تجربه می کنند. دانشمندان دریافته اند که سونا به درمان بیماری ها قلبی عروقی کمک می کند.

خواب بهتر بعد از شنا و استفاده از سونا

یکی از فواید سونا بخار برای بدن افزایش کیفیت خواب است.  تقریبا 20 دقیقه ماندن در اتاق سونا با 2 ساعت پیاده روی برابری می کند به همین علت انرژی خوبی از بدن گرفته می شود و به علت خستگی خواب بهتری خواهید داشت.

سونا بخار در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد به کاهش وزن هم کمک می کند. قرار گرفتن در اتاق سونا سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد به همین موجب کاهش وزن می شود. تقریبا 30 دقیقه حضور در سونا سبب سوختن 300 تا 500 کالری می شود. سوختن 500 کالری در این تایم کم کمک بزرگی به کاهش وزن می کند.

کاهش عوارض بیماری ها

دمای بالا در اتاق سونا سبب افزایش انرژی داخلی بدن می شود به همین علت بدن بهتر می تواند با بیماری ها مقابله کند. علاوه بر این مورد، معمولا بسیاری از ویروس ها و باکتری های بدن در دمای بالا از بین می روند.

بیشتر بدانید: فواید آبدرمانی برای زانو درد

دفع سموم از پوست

بدن انسان همواره با خطرات مختلف تهدید می‌ شود. یکی از این خطرات سموم مختلفی است که به بدن راه پیدا می کنند. زمانی که به سونا بخار می روید بخشی از سموم بدن از طریق منافذ پوست خارج می‌ شوند. در نهایت خطر کمتری بدن شما را تهدید می کند.

کاهش کورتیزول

کاش هورمون کورتیزول یکی از فواید سونا بخار است. در واقع بدن انسان هورمون کورتیزول را به عنوان هورمون استرس می شناسند. زمانی که میزان این هورمون در بدن کم شود حس آرامش ایجاد می شود. در نهایت بدن به تمرکز خوبی می رسد.

از بین بردن کوفتگی

حتما شما هم تجربه خستگی و کوفتگی بدن را بعد از انجام تمرینات ورزشی داشته اید. کوفتگی بدن به شدت آزاردهنده ست و انسان را از انجام فعالیت های روزانه باز می دارد. به همین علت ورزشکاران برای بازگشت به حالت عادی خود نیاز دارند تا این کوفتگی را برطرف کنند. رفتن به سونا بخار بهترین راه برای از بین بردن این کوفتگی ها است.

 

تقویت مو

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از فواید سونا بخار تقویت مو است. در واقع زمانی که یک تار مو از سر کنده می شود ریشه آن تا مدتی بعد زنده است. اما با گذشت زمان ضعیف شده و در نهایت از بین می رود. در واقع پس از مدتی چربی زیادی روی ریشه مو قرار گرفته و موجب نابود شدن آن می شود. اما زمانی که به سونا بخار می رویم علاوه بر منافذ صورت منافذ سر هم باز میشوند و به همین علت ریشه مو ها تقویت شده و سبب رویش مجدد مو ها می‌ شود.

کلاژن بیشتر

کلاژن ها نقش مهمی در جوان ماندن پوست ایفا می کنند. به همین علت انواع کرم ها و سرم ها در داروخانه ها به فروش می رسند تا میزان کلاژن را افزایش دهند. زمانی که به سونا می روید پوست تقویت شده و کلاژن بیشتری تولید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *