استخر موج طلایی با تخفیف ویژه
جستجو کردن

چگونه مدرک نجات غریق بگیریم؟

مدرک غریق نجات

نجات غریق کسی است که به عنوان یک ناجی کسی را که در آب در حال غرق شدن است نجات می‌دهد. همچنین یک نجات غریق بیرون محوطه از کسانی که شنا می‌کنند و ممکن است مشکلی برایشان پیش بیاید محافظت می‌کند. به همین دلیل وظیفه او خیلی مهم است و کاملا باید وظایف خودش را بشناسد.

مدرک نجات غریق

وظایف نجات غریق چیست؟

  • نگهبانی از جان شناگران در حال شنا
  • نجات افراد در حال غرق شدن

اگر شما هم می‌خواهید نجات غریق باشید و اولین بار است که برای گرفتن مدرک نجات غریق اقدام می‌کنید، ابتدا ناجی درجه دو می‌شوید. پس از گذراندن مدتی با گرفتن آمادگی جسمانی یعنی پس از شش سال کار پشت سر هم می‌توانید مدرک ناجی درجه یک بگیرید. اگر مدرک نجات غریق دارید می توانید با استخر موج طلایی برای استخدام تماس بگیرید.

مهاجرت با مدرک نجات غریق یا ناجی

داشتن نجات غریق برای هر استخر لازم است. فردی که مدرک نجات غریق دارد و مراقبت از افراد در استخر را بر عهده دارد، پاسخگوی شرایط اضطراری خواهد بود. منجی غریق پس از آموزش باید مدرک نجات غریق دریافت کند و پس از آن می‌تواند در مراکز مختلف مثل استخرها، هتل‌ها، پارک‌های آبی و غیره کار کند. حتی یک فرد پس از دریافت مدرک نجات غریق بین المللی می‌تواند مهاجرت کند. در این مطلب به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید این مدرک را بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه شنا کنیم که غرق نشویم

برای این که بتوانید ناجی خوبی باشید باید از لحاظ فیزیکی بدنی مناسب داشته باشید. ناجی باید بتواند در ده ثانیه متوجه مشکل شده و در ۲۰ ثانیه خودش را به فرد در حال غرق برساند. در نتیجه برای ورود به این شغل باید فیزیک بدنی مناسبی داشته باشید.

وظایف کلی نجات غریق

  • خارج کردن فرد در حال غرق شدن به بیرون آب و انجام دادن اقدامات ضروری دیگر
  • اگر لازم است کمک‌های اولیه را انجام دهد تا زمانی که نیروهای کمک اولیه برسد
  • اگر فرد دچار جراحت شده است برای ضدعفونی کردن آن اقدام کند
  • یک ناجی باید مراحل کامل احیای قلبی و ریوی را بداند و در صورت لزوم انجام دهد
  • تمام قوانین منطقه را اجرا کند
  • نکات اولیه را به اطلاع شناگران برساند و تذکر دهد

 

یک نجات غریق فعال به جز این که باید برگه شناسایی داشته باشد، هرساله هم باید در کلاس‌های بازآموزی شرکت کند و آزمون‌های نجات غریق را انجام دهد تا گواهینامه‌اش تمدید گردد. بیشتر بخوانید: اصول شنای حرفه ای

اگر فرد بالای شانزده سال و زیر هجده سال باشد به او یک برگه کمک منجی تعلق می‌گیرد.

چگونه مدرک غریق نجات بگیریم؟

برای این که بتوانید یک منجی غریق نجات باشید باید شرایط زیر را داشته باشید و مراحل زیر را طی کنید:

  • به چهار شنای اصلی یعنی شنای پروانه، کرال پشت و سینه و شنای قورباغه مسلط باشید.
  • سن قانونی نجات غریق در ایران ۱۸ سال تمام است.
  • باید تابعیت ایران را داشته باشید.
  • اگر آقا هستید باید وضعیت نظام وظیفه شما مشخص باشد. یعنی یا کارت پایان خدمت داشته باشید و یا بتوانید گواهی اشتغال به تحصیل ارائه دهید.

حقوق نجات غریق 1401

متاسفانه نجات غریق در ایران حقوق بالایی ندارد و کسانی باید سراغ این حرفه بروند که روحیه مهربان داشته باشند و علاقه‌مند به کمک به دیگران و منجی بودن باشند. البته اگر در یک مرکز خصوصی فعالیت کنید، حقوقتان از یک مرکز دولتی بیشتر خواهد بود اما در کل این رشته جزو رشته‌های پردرآمد نیست.

می‌توان گفت اصلا این رشته در ایران شغل محسوب نمی‌شود ولی در آمریکا و استرالیا علاوه بر حقوق خوب شغلی دارای مزایای فوق العاده است. حقوق غریق نجات در آمریکا ساعتی 25 دلار است.

مراحل اخذ مدرک غریق نجات درجه ۲

گام اول

– صلاحیت عمومی داوطلبان

هدف این است که مشخص شود آیا شرایط لازم برای کار به عنوان نجات غریق یا غواص را دارید یا خیر. به همین دلیل، مدارک شما طبق موارد زیر بررسی و پذیرش می‌شود:

  • سن – طبق مقررات نجات غریق، برای کار به عنوان نجات غریق یا غواص باید حداقل ۱۶ سال سن داشته باشید. وقتی ۱۸ساله شدید یا بالای ۱۸ سال بودید، می‌توانید مسئولیت را به عنوان امدادگر درجه دو بپذیرید. لازم به ذکر است که حدکثر سن برای دریافت مدرک نجات غریق ۴۰ سال است.
  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران – کلیه ناجیان غریق باید تابعیت ایران را داشته باشند. اتباع خارجی مقیم ایران باید دارای مجوز کار در ایران باشند. قبل از شروع آزمون نجات غریق، باید عکس شناسنامه، پاسپورت یا اقامت و اجازه کار خود را برای ما ارسال کنید. عدم اثبات مفاسد اخلاقی و همچنین‌عدم اطلاع‌رسانی برای اعمال خلاف حرفه و امور اجتماعی – پس از قبولی در آزمون ورودی به مراکز تشخیص هویت معرفی می‌شوید و از آنجا می‌توانند گواهی (سابقه کیفری) دریافت کنید.
  • داشتن توانایی فیزیکی برای نجات مردم‌
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر – پس از قبولی در آزمون ورودی جهت دریافت گواهی (عدم اعتیاد) به مراکز بهداشتی درمانی معرفی می‌شوید.
  • شفافیت وضعیت فرآیند کار برای مردان – قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که حمایت از زندگی باید نقش روشنی در روند کار داشته باشد.

مرحله دوم، تست فیزیکی

اگر شما یک نجات غریق داوطلب هستید، پس از احراز صلاحیت باید تست‌های شنای مورد نیاز را بگذرانید.

مراحل آزمون مدرک غریق نجات و نحوه انتخاب داوطلب

برای سنجش آمادگی جسمانی شما در آزمون و مقایسه آن با اصول و مفاهیم حفاظتی، دروس و مواد آزمون بر اساس توانایی شما در چهار شنای اصلی برنامه ریزی شده است. سطح آزمون، بسته به موقعیت، از سطح مهارت شناگران متوسط ​​تا پیشرفته متفاوت است. بیشتر بدانید: آموزش شنای دوچرخه

بعد از امتحان، وضعیت شما توسط ممتحنان بررسی می‌شود. اگر شرایط را داشته باشید، به کلاس نجات غریق ۲ دعوت می‌شوید.

آموزش شنا کرال

آموزش شنا قورباغه

آموزش شنا پروانه

نحوه ثبت نام در آزمون مدرک نجات غریق

برای درخواست آزمون نجات غریق، باید مراحل زیر را طبق دستورالعمل این راهنما انجام دهید.

ابتدا باید دفترچه راهنمای آزمون مدرک نجات غریق را مطالعه کرده و پس از پرکردن مدارک طبق دستور عمل کنید.

پس از ارسال مدارک ثبت نام، امکان تغییر اطلاعات شخصی شما وجود نخواهد داشت.

در صورت امتناع از شرکت در آزمون به هر دلیل، هزینه ثبت نام مسترد نخواهد شد.

 مدارک مورد نیاز برای ثبت نام آزمون آمادگی نجات غریق

الف) فرم درخواست ثبت نام: با توجه به اینکه محتوای فرم درخواست ثبت نام مبنای پرونده و مورد استناد قرار می‌گیرد، باید در پر کردن این فرم نهایت دقت را به عمل آورید تا بین اطلاعات درج شده در فرم مغایرت وجود نداشته باشد.

ب) دو قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ با پس زمینه روشن و یک نگاتیو اخیر که تمام مشخصات شما در پشت آن نوشته شده است.

عکس‌های ارسالی نباید با عینک آفتابی یا رنگی گرفته شوند. زنان باید در عکس حجاب اسلامی داشته باشند و چهره باید به وضوح در عکس مشخص باشد.

ج) گواهی تعهد به تحصیل یا گواهی خدمت اجباری یا معافیت برای آقایان.

به درخواست داوطلبان مرد که فاقد مدرک تحصیلی و یا گواهی پایان خدمت و یا معافیت از آن باشند ترتیب اثر داده نخواهد شد.

د) عکس شناسنامه و کارت ملی (هر کدام دو صفحه) و عکس و اصل کارت بیمه ورزشی صادره از هیئت پزشکی اداره کل ورزش و جوانان – گواهی سلامت صادره از متخصص قلب و عروق. تایید توانایی‌های آن شرکت در فعالیت‌های نجات غریق

(در صورت درج توضیحات در شناسنامه متقاضی باید عکس صفحه توضیحات ضمیمه شود.)

 

همانطور که در بالا ذکر شد، ما شما را تشویق می‌کنیم که تمام مدارک مورد نیاز را به طور کامل و مناسب به دبیرخانه هیئت فدراسیون شنا ارسال کنید. در غیر این صورت ثبت نام شما رد خواهد شد.

ث) تحویل فیش‌های بانکی، اصل و کپی فیش‌های بانکی به نام شورای نجات بانک ملت قابل پرداخت به هر شعبه یا خودپرداز بانک ملت.

 ارائه مدارک ناجی

داوطلبان شرکت کننده در آزمون مدرک نجات غریق درجه ۲ باید مدارک مورد نیاز مندرج در این راهنما را تکمیل و آماده کرده و به دفتر هیئت نجات غریق استان تحویل دهند.

23 پاسخ

    1. سلام و درود بر شما
      بله محدودیت سنی ندارد فقط مهارت ها و قبولی در امتحان مهم است.

  1. سلام وقتتون بخیر
    به شنا مسلط هستم و تمام آنچه که گفتید رو آموزش دیدم . سوالم اینه که برای گرفتن مدرک نجات غریق از فدراسیون، ابتدا باید دوره تعیین سطح درجه دو را شرکت کنم ؟ یا میتونم مستقیم دوره نجات غریق درجه 2 را ثبت نام کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.

  2. سلام وقت بخیر هزینه ثبت نام واسه غریق نجاتی چقدر هست؟ واسه مدرک مربی گری باید چ اقدامی انجام بدیم

    1. درود بر شما
      برای استعلام هزینه دقیق و اقدامات اولیه باید به صورت حضوری به فدراسیون نجات غریق مراجعه کنید یا با شماره آنها تماس بگیرید.

        1. درود بر شما
          لطفا در گوگل سرچ بفرمایید غریق نجات اولین سایت براتون میاره پایین سایت روی اینماد کلیک کنید شماره تماس و نشانی رو برای شما میاره، می تونید تماس بگیرید.

  3. سلام وقت بخیر
    برای امتحان کتبی چه کتابی باید خونده بشه و کتاب رو از کجا باید تهیه کرد لطفا راهنمایی کنید ممنونم 🙏🏻

  4. سلام من خیلی علاقه به این امر وحتی بالاتر دارم وحتی توانایی آن هم موجود هست به چها مورد شنا هم آشنایی دارم و از لحاظ تایم انجام دادن تست کمی بیشتر هستم با کمی تمرین میتونم به زمان مورد نظر هم برسم متولد 63 هستم و ساکن یزد میخوام به غریق نجاتی و مربی گری دست پیدا کنم.
    حالا برای رسیدن به این امر راهنمایی میخوام
    ممنون

    1. درود بر شما جناب صادقی عزیز
      اکثر افراد برای دریافت مدرک نجات غریق مشکل تایم در سرعت شنا دارن و این مشکل تنها با تمرین کردن برطرف می شود. بهترین راه این هست که شما در گام اول سرعت شنای خود را نزدیک به تایم مورد قبول فدراسیون برسونید و سپس در آزمون شرکت کنید که شانس قبولی تون بالا بره.

      1. سلام خسته نباشید من ۱۸ سالم هست و مشتاقم که نجات غریق بشم باید برای این کار چه کتابی رو بخونم و چه مراحلی رو پشت سر بزارم؟

  5. دوستي داشتم در سن٤٥سالگي مدرك نجات غريق گرفت در حاليكه نوشتين حداكثرسن ٤٠سال؟؟؟

    1. درود بر شما
      طبق قوانین اعلامی از سوی سازمان ورزش سن 40 سال برای اخذ مدرک نجات غریق اعلام شده اما ممکنهاستثنا هم وجود داشته باشه که برای کسب اطلاعات دقیق تر می تونید از سازمان ورزش استعلام کنید.

  6. ۴ تا شنا رو آمورز دیدم اما شرایط خیلی سخته منصرف شدم شنا کنیم تا غرق نشویم😊موفق باشید

    1. ممنون از توجه شما ماریا عزیز،
      اگر سوالی راجع به شنا ، استخر یا مدرک غریق نجات دارید در خدمتیم. سلامت باشید.

        1. درود بر شما
          برای آزمون غریق نجات باید شنا بلد باشید و بعد در آزمون ثبت نام کنید.

      1. سلام برای تست ورودی نجات غریق
        کرال سینه_شنای غورباقه_شنای دوچرخه_کرال سینه سربالا_شنای پشت مقدماتی_کرال پهلو و زیرابی هست؟
        یا پروانه هم هست؟

      2. سلام.مگر غریق نجات برای مرکز دولتی هست؟اصلا استخر برای مراکز دولتی هست؟میشه بگین برای جه سازمانهایی؟لیست استخرهای دولتی شهرمون از کجا میشه تهیه کرد؟

        1. درود بر شما مبینا عزیز
          بله دولتی است، سازمان فدراسیون نجات غریق و غواصی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *