استخر موج طلایی با تخفیف ویژه
جستجو کردن

آیا ورزش در دوران پریود ضرر دارد؟

بهترین ورزش در دوران پریود

آیا ورزش در دوران پریود ضرر دارد؟ این سوال پر تکرار است که زمان پریود در ذهن بانوان می آید. در این دوره شرایط جسمی و روحی و حتی میزان انرژی فرد با حالت عادی تفاوت می کند. دلیل آن هم تغییرات هورمونی دوره قاعدگی است. یک بازه زمانی حدود یک هفته در هر ماه است که برای خانم‌ها مملو از قله های درد و آرامش و مشکلات است.

در این دوره، خانم‌ها با دردهای متوسط تا شدیدی روبرو میشوند. هورمون‌های بدن در این زمان متغیر می‌شوند که باعث تغییرات در حالت مزاج و احساسات آن‌ها می‌شود. ورزش یکی از روش‌هایی است که می‌تواند در این زمان به خانم‌ها کمک کند و دوران قاعدگی را برایشان آسان‌تر کند. اما دقت کنید که ورزش در دوران پریود باید سبک و مدت کوتاه همراه با استراحت باشد. نباید در این زمان به خودتان فشار بیاورید.

ورزش در پریودی

آیا ورزش در دوران پریود مفید است؟

براساس تحقیقات اخیر، ورزش در طول دوره قاعدگی اثرات مثبتی بر روی بدن انسان دارد و هیچ اثر منفی مشاهده نمی‌شود، اما حواستان باشد که از ورزش‌های سنگین و طولانی خودداری کنید. این نوع فعالیت‌ها ممکن است به‌جای افزایش، به بدن آسیب برسانند. ورزش در دوران پریودی می‌تواند به کاهش علائم سندروم قبل از قاعدگی، مانند حساسیت سینه و اضطراب، کمک کند. همچنین، ورزش می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشیده و درد قاعدگی را کاهش دهد.

بیشتر بدانید: بهترین زمان ورزش

ورزش های مناسب دوران پریود

در طول دوران قاعدگی، ورزش‌هایی با شدت کم و آسان مانند پیاده‌روی و تمرینات هوازی مناسب می‌باشند. همچنین، می‌توانید ترکیبی از ورزش‌های هوازی و تمرینات قدرتی را با شدت کم انجام دهید. ورزش‌های کششی مانند یوگا و پیلاتس نیز می‌توانند به کاهش دردهای عضلانی در طول دوره پریود کمک کنند.

در طول دوران پریود، بهتر است از انجام ورزش‌های سنگین و طولانی خودداری کنید. اجتناب از ورزش‌های سنگین به این معنی نیست که باید کاملاً از ورزش صرف نظر کنید، بلکه توصیه می‌شود که شدت و مدت تمرینات را کاهش دهید تا بدنتان دچار ضعف و خستگی نشود.

راهکار برطرف شدن گرفتگی عضلات بعد از ورزش چیست؟ کلیک کنید و بخوانید.

آیا ورزش در پریودی به کاهش بعضی از علائم کمک می‌کند؟

وجود یک برنامه ورزشی منظم در دوران پریودی به کاهش برخی از علائم مربوط به این دوره کمک می‌کند. افرادی که به صورت منظم ورزش نمی‌کنند، نمی‌توانند به‌طور مستقیم خونریزی را در دوره پریود کاهش دهند، اما می‌توانند از مزایای دیگر ورزش بهره‌مند شوند. یکی از مزایای دیگر ورزش در دوران قاعدگی، کاهش نفخ معده است. بسیاری از دردهای مرتبط با دوره پریودی ناشی از نفخ معده هستند که با ورزش‌کردن ممکن است کاهش یابند.

مطالعات نشان داده است که سطح تناسب اندام تأثیر چندانی بر میزان علائم دوره پریودی ندارد. با این حال، افرادی که حداقل سه بار در هفته ورزش می‌کنند، کمتر از علائمی مانند سردرد، درد بدن و درد سینه رنج می برند.

بیشتر بدانید: لاغری صورت در ورزش

بهترین ورزش در قاعدگی چیست؟

ورزش در دوران پریود، در سطح ورزش‌های سبک و ملایم توصیه می‌شود. این ورزش‌ها شامل پیاده‌روی، ورزش‌های هوازی سبک، تمرینات قدرتی ملایم و تمرینات کششی و تمرکزی ملایم می‌شوند.

۱. پیاده‌روی:

انجام پیاده‌روی آسان و بدون نیاز به تجهیزات و مکان خاص، از جمله ورزش‌هایی است که در دوره پریودی مناسب است. این ورزش می‌تواند به کاهش دردها و علائم پریودی کمک کند.

۲. ورزش‌های هوازی سبک:

انجام ورزش‌های هوازی سبک و ملایم مانند زومبا، شنا و دو، با شدت کمتری و به مدت زمان کوتاهتر، مناسب است. این ورزش‌ها باعث افزایش ترشح اندورفین در مغز و کاهش درد و التهاب‌های بدن می‌شوند.

۳. تمرینات قدرتی ملایم:

اگر آمادگی برای تمرینات قدرتی دارید، می‌توانید تمریناتی با وزنه‌های سبک‌تر را انجام دهید. اما باید از بلند کردن وزنه‌های سنگین در این دوره خودداری کنید.

۴. تمرینات کششی و تمرکزی ملایم:

ورزش‌هایی مانند یوگا، پیلاتس و تای‌چی برای کاهش تنش و استرس و آزاد کردن عضلات بسیار مناسب هستند. این تمرینات می‌توانند به کاهش دردهای پریودی کمک کنند.

به هر حال، اگر در طی دوره پریودی احساس ضعف و ناتوانی می‌کنید، می‌توانید به میزانی که خودتان را راحت می‌بینید، ورزش کنید و در صورت نیاز به استراحت مختصری نیز احتیاج دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *