استخر موج طلایی با تخفیف ویژه
جستجو کردن

شنا چقدر کالری میسوزاند؟

شنا چقدر کالری میسوزاند

شنا چقدر کالری میسوزاند؟ برای یافتن پاسخ این سوال همراه ما باشید. از جمله ورزشهای پرطرفدار که علاوه بر مفرح بودن، برای حفظ سلامتی و تندرستی نیز از فواید بسیار برخوردار میباشد، شنا است. علاوه بر این که سلامت عضلات و قلب را تحت پوشش دارد، با میزان کالری سوزی مشخص، برای افرادی که همواره به تناسب اندام اهمیت میدهند نیز کمک فراوانی میکند.  برای بسیاری این سوال مطرح است که انجام شنا چقدر کالری می‌سوزاند؟ این نکته مخصوصا برای افرادی که در پی کاهش وزن با این ورزش هستند از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

شنا و چربی سوزی

با پیگیری این مقاله توسط شما مشخص میشود که این سوال ذهن شما را نیز درگیر کرده است. پس برای این که پاسخ خود را دریافت کنید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کالری سوزی ورزش شنا به چه میزان است؟

در این قسمت میخواهیم کالری سوزی ورزش شنا و عوامل موثر روی آن صحبت کنیم. به راستی ورزش شنا چقدر کالری میسوزاند؟

متابولیسم بدن را میتوان به زبان ساده این گونه تعریف کرد که در جریان کالری سوزی، به میزان انرژی تامین شده ی مورد نیاز گفته میشود. حال زمانی که شما فعالیت با ورزشی را انجام میدهید جریان متابولیسم نیز رو به افزایش می‌رود. شاید بپرسید تاثیر این افزایش در کالری سوزی با ورزشی مانند شنا چگونه است؟ این جواب به عوامل مختلفی بستگی دارد. این که شما چه جنسیتی دارید، وضعیت جسمانی شما چگونه است و حتی نوع و شدت انجام شنا به چه حد می‌باشد. در واقع کالری سوزی در هر فرد به صورت متفاوت نشان داده میشود.

میزان کالری مصرفی شنا

شنا چقدر کالری میسوزاند؟ طبق تحقیقات انجام شده، به عنوان نمونه یک فرد با وزن نرمال شصت و هشت کیلوگرم، با یک ساعت شنا با شدت متوسط میتواند تا چهارصد کالری بسوزاند. در حالی که همین فرد اگه شدت شنا را بالا ببرد میزان کالری سوزی را نیز تا هفتصد افزایش خواهد داد. البته باز هم این عدد در مورد تمام افرادی که دارای وزن ۶۸ کیلوگرم هستند صادق نیست. بیشتر بدانید: ورزش برای لاغری شکم و پهلو

شما برای محاسبه کالری سوزی شنا در مورد خودتان، نیاز دارید فاکتورهای زیر را نیز مورد توجه قرار دهید:

  • مدت زمانی که مشغول شنا هستید
  • میزان شدت شنا
  • استروک شنا یا همان روش حرکت دست و پا برای اعمال فشار بر روی آب و حرکت شناگر. در واقع به نوع شنا اشاره دارد.
  • میزان وزنی که دارا هستید
  • کارایی شنا

تاثیر وزن شناگر و سرعت کالری سوزی در شنا

افرادی که دارای وزن نسبتا بالایی هستند می‌توانند این امید را داشته باشند که با شنا کردن البته با سرعت متوسط و بالا، می‌توانند کالری قابل ملاحظه ای بسوزانند. شنا چقدر کالری میسوزاند؟ اگر می  خواهید تاثیر شنا بر لاغری را بدانید کلیک کنید و بخوانید.

یک آمار جالب درباره ی میزان کالری سوزی در شنای آزاد، در وزنها و سرعتهای مختلف، طی یک ساعت را در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر شما آورده ایم:

سرعت پایین سرعت بالا میزان وزن
۴۱۵ ۵۹۰ یک فرد ۵۹ کیلوگرمی
۴۹۵ ۷۰۵ یک فرد ۷۰ کیلوگرمی
۵۷۰ ۸۱۵ یک فرد ۸۰ کیلوگرمی
۶۵۹ ۹۵۰ یک فرد ۹۵ کیلوگرمی

 

به راحتی متوجه میشوید که یک فرد که دارای وزن بالاتر است، میزان کالری سوزی بیشتری را نیز با شنا تجربه میکند. بیشتر بخوانید: فواید ورزش یوگا 

تاثیر نوع استروگ و سرعت کالری سوزی در شنا

در واقع استروگ یا همان نوع شنا، به میزان حرکت دست و پای شما برای پیشروی در آب اشاره دارد. هر چه این شدت بیشتر باشد پس قطعا کالری سوزی نیز بالاتر خواهد رفت. به عنوان مثال سریعترین استروگ شنا، یعنی شنای ازاد، شدت سوزاندن کالری بسیار بالایی را نیز دارا است. البته این دلیل نمیشود که همیشه برای شنا، روش آزاد را انتخاب نمایید. میزان کالری که میسوزانید به مدت زمان و دفعات استروک نیز بستگی دارد.

بیشتر بدانید: شنا ورزش هوازی

مثلا شما برای شنا، به جای روش آزاد میتوانید روش قورباغه را انتخاب کنید. این روش سرعت پایین تری دارد اما میتوانید با افزایش مدت زمان، به همان کالری سوزی بالا دست یابید. در واقع مدت بیشتر در ازای شدت کمتر، شما را به همان عدد سوزاندن بالای کالری میرساند.

میزان کالری سوزی به چه چیزی بستگی دارد؟

پس میزان کالری سوزی در شنا، به شما بستگی دارد که کدام نوع شنا، با چه حد از پیوستگی و چه مدت زمان را انتخاب میکنید.

نکته درباره ترکیب استروگ‌ها: هر نوعی از استروگ، عضلات مختلف را درگیر می‌کند. پس این که چه میزان کالری قرار است بسوزاند به تعداد و شدت آن نیز بستگی دارد. با ترکیب چند نوع استروگ در هر بار شنا، میتوانید علاوه بر ایجاد تنوع شخصی، کالری سوزی بیشتری را نیز تجربه نمایید. پس این نکته را ملکه ذهن خود کنید که مقدار کالری سوزی به سرعت، مسافت، مدت زمان و تعداد دفعات استروک‌ها بستگی دارد. بیشتر بدانید: آموزش شنا اصولی

یک نکته مهم در شنا برای لاغری

شاید به نظر شما که تناسب اندام دارید یا به عنوان ورزشکار، تنها میزان کالری سوزی شنا از اهمیت برخوردار باشد. واقعا شنا چقدر کالری میسوزاند؟اگر دارای اضافه وزن هستید و از شنا برای کاهش وزن خود میخواهید بهره ببرید، باید بدانید که در کنار کالری سوزی این ورزش بهتر است به میزان کالری دریافتی نیز توجه ویژه داشته باشید.

استفاده از یک رژیم غذایی سالم و مناسب قطعا نتیجه ی بهتری به شما خواهد داد. البته این میزان کالری دریافتی را به حدی نگه دارید که انرژی کافی برای انجام فعالیتهای شنا را نیز داشته باشید. این را به خاطر داشته باشید که نیم ساعت قبل از شنا، غذا بخورید تا در مدت فعالیت دچار ضعف و کاهش انرژی نگردید.

کربوهیدرات قبل از شنا و پروتئین بدون چربی بعد از شنا بهترین موارد مصرفی خواهند بود.

سخن آخر:

شنا از دیدگاه بسیاری علاوه بر کالری سوزی، بسیار مفرح است. در این مقاله گفتیم که شنا چقدر کالری میسوزاند، امیدوراریم برایتان مفید بوده باشد. اگر در روزهای آغازین انجام این فعالیت هستید پیشنهاد میکنیم با تعداد یک تا سه روز در هفته و با زمانهای پانزده تا سی دقیقه شروع کنید و کم کم به میزان آن بیافزایید. اگر هم قصد دارید هم لذت ببرید و هم کالری بیشتر بسوزانید از ترکیب استروگ ‌ها غافل نشوید. در طول شنا به خصوص در روزهای اول، هر زمان نیاز به استراحت پیدا کردید حتما این کار را انجام دهید. امیدواریم مطالب این مقاله مورد توجه شما واقع شده باشد. موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *