استخر موج طلایی با تخفیف ویژه
جستجو کردن

 چگونه شنا کنیم که غرق نشویم؟

شنا در دریا

در این مقاله می خواهیم راجع به موضوع چگونه شنا کنیم که غرق نشویم برایتان بگوییم. در ادامه با ما باشید.

شنا از جمله ورزشهای بسیار مفرح است که تقریبا بسیاری از افراد از انجام آن لذت میبرند. مهمترین نکته ای که در قدم اول ورود به اب مهم است توجه کنیم، این است که چگونه شنا کنیم که غرق نشویم؟ ترس از غرق شدن تنها مختص افرادی نیست که با آموزشهای شنا آشنایی ندارند، بلکه حتی یک شناگر ماهر هم ممکن است در شرایط خاص با خطر غرق شدن مواجه گردد.

در ادامه اطلاعات مفیدی در این خصوص در اختیار شما قرار خواهیم داد که خطر غرق شدگی را تا حد بسیار بالایی کاهش می‌دهد.

اولین قدم: کجا شنا کنیم

غرق شدن معمولا آن حالت فانتزی فیلمها نیست که مشاهده نموده اید. حتی گمان نکنید، در زمان غرق شدن میتوانید با صدا از اطرافیانتان درخواست کمک کنید. مهمترین اقدامی که میتواند شما را از احتمال غرق شدن مصون نگه دارد، انتخاب مکان مناسب است.

همان طور که میدانید پیشگیری بهتر از درمان است. پس قبل از ورود به اب، عمق و ویژگی های آن را بررسی کنید. مخصوصا زمانی که در محیطی به جز استخرهای خصوصی یا عمومی قصد شنا دارید. به عنوان نمونه در دریا ممکن است در فاصله چند قدم کوتاه، فاصله آب از کم به زیاد تغییر کند. یا در سدها و آب‌بندها میتواند لجنها به شکلی کاملا غیر قابل پیش‌بینی، شما را غرق کند. بیشتر بدانید: اصول شنای حرفه ای

قدم دوم: مهارتهای شنا را بیاموزید

منظور از مهارت شنا تنها توانایی شنا کردن در طول استخر نیست. بلکه یادگیری اصولی است که با تکیه بر آنها بتوان بدون صرف انرژی مازاد، مدت طولانی تری را شناور بمانیم یا شنا کنیم. این توانایی علاوه بر آبهای کم عمق، باید در آبهای عمیق هم برای ما اعتماد به نفس به همراه داشته باشد.

البته بیان این نکته حائز اهمیت است که هیچ گاه توانایی خود را بیش از حد تصور نکنید. این اعتماد به نفس کاذب بسیاری از شناگران ماهر را هم به کام مرگ کشانده است.

شاید سوال کنید این مهارت‌ها را چگونه می توان آموزش دید؟ شما در عرض مدت مناسب، به شکلی کاملا منظم، در استخری استاندارد و با هدایت مربی میتوانید به توانایی لازم دست یابید.

بیشتر بدانید: آموزش شنای دوچرخه

قدم سوم: تجهیزات مناسب به همراه داشته باشید

هر فرد متناسب با انتخاب و نیاز خودش و شرایطی که برای شنا انتخاب میکند به تجهیزات مناسب نیاز دارد. به عنوان نمونه جلیقه نجات، عینک شنا، تیوب و غیره..

شاید داشتن یک جلیقه نجات در دریا کارآمدتر از یک رودخانه کم عمق باشد. پس تشخیص تجهیزات مناسب به شما و مکانی که برای شما انتخاب میکنید بستگی دارد.

چگونه در دریا شنا کنیم که غرق نشویم

این واقعیت که شنا در دریا لذت بسیار زیادی دارد اما باید بدانید میان شنا در دریا و استخر بسیار تفاوت ها موجود است. در یک استخر شما نه شاهد جریان آب هستید و نه از اعماق آن بی خبرید. در واقع شرایط دریا غیر قابل پیش بینی و کنترل است. از جمله عدم ثبات شن ها، امواج ریز و درشت، جریانهای شکافنده و جریان رودخانه ای اغلب سواحل دریاها، از جمله خطرهای شنا در دریا هستند.

جالب است راجع به پروتئین تراپی مو و استخر بدانید.

در شرایط مواجهه با غرق شدگی در دریا حتما با زاویه ی موازی با ساحل شما کنید تا از جریان خارج شوید.

بیشتر بدانید: آموزش شنا پروانه

چگونه در سد شنا کنیم که غرق نشویم

سدها از جمله مواردی است که با حجم فراوانی از آب مواجه می شوید و شاید وسوسه شوید تنی هم به آب بزنید. اما حتما مد نظر داشته باشید که شرایط سدها حتی از دریاها هم پیچیده‌تر است. در زیر یک سد ممکن است هر نوع تاسیسات، چاه و خطرات طبیعی موجود باشد. شنا در چنین آبی مخصوصا در روزهای گرما میتواند دلخوشی شیرینی تصور گردد، اما زیر این ظاهر آرام انتظار هر چیزی را داشته باشید که عاملی برای غرق کردن شما باشد. پس قید شنا در یک سد را به کل بزنید.

بیشتر بدانید: آموزش شنا کرال سینه و کرال پشت

چگونه در رودخانه شنا کنیم که غرق نشویم

رودخانه ها اغلب دارای جریانهای شدید هستند و قطعا شنا در آنها به هیچ عنوان توصیه نمی‌گردد. دلیل این امر وجود جریان‌های متفاوت  و موانع بی شمار است که میتواند شناگر را به سمت زیر آب بکشد.

بیشتر بدانید: آموزش شنای قورباغه

پس اگر تصمیم دارید در رودخانه شنا نمایید می بایست قسمتی را انتخاب کنید که دارای شرایط زیر باشد:

  • تابلوی شنا ممنوع نداشته باشد
  • جریان تند وجود نداشته باشد یا سعی کنید حوضچه های کوچک ایجاد شده را برگزینید.
  • محل ورود و خروج را از پیش تعیین نمایید که در هنگام شدت گرفتن جریان آب، بتوانید با سرعت خارج شوید.
  • دمای آب پایین نباشد

از نکات مهم شنا که از غرق شدن جلوگیری میکنند

۱- حتی در بدترین شرایط که متوجه شدید توانایی شنا ندارید، استرستان را کنترل کنید. با دست و پای بیهوده نجات پیدا نمیکنید.

۲- در هنگام تفریحات و طبیعت گردی یا گروهی شنا کنید و یا تحت نظر وارد آب شوید.

۳- در مواردی که آب سرد است، دقت کنید که ممکن است دچار انقباضات عضلانی، ناتوانی در تنفس و غرق شدگی گردید.

۴- یک جلیقه نجات میتواند علاوه بر حفظ تعادل شما در شنا، از ضربه‌‌های احتمالی، سردی اب و سایر احتمالات نیز پیشگیری می‌کند.

۵- به یاد داشته باشید که حتی پریدن چند قطره آب در گلو میتواند سبب اسپاسم مجاری تنفسی گردد. پس شوخی های بی جا در آب ممنوع.

۶- تابلوی شنا ممنوع را جدی بگیرید.

سخن آخر

شنا برای عده ای ورزش و برای برخی دیگر یک تفریح مفید و سالم است. اما طبیعتاً شنا کردن به معنای آب بازی ساده نیست و در صورت در نظر گرفتن جوانب، می تواند زندگی شما را در معرض خطر قرار دهد. مهم نیست استخر را برای شنا انتخاب میکنیم یا دریا، مهم این است یاد بگیریم چگونه شنا کنیم که غرق نشویم.

 

2 پاسخ

  1. با توجه به مطالب کوتاه که به ان اشاره کرده بودید
    تنها دلیل غرق شدن افراد فقط داشتن اعتماد به نفس کاذب افراد هست که باعث خطر غرق شدن را تشدید میکنه وگرنه افرادی که شنا بلد نیستند که وارد اب رودخانه سد ها‌ یا دریا نمیشوند پش خاهشن به نکات ذکر شده توجه فرمایید
    به امید روزهای شاد برای برای همه🙏🏼🙏🏼

    1. درود بر شما امید جمشیدی عزیز
      کسی که شنا بلد نیست نباید اعتماد به نفس کاذب داشته باشد چون این می تواند به قیمت جان او تمام شود. مخصوصا سد و رود خانه که به هیچ عنوان جای شنا کردن حتی برای شناگران ماهر نیز نمی باشد. اعتماد به نفسی که ما به آن اشاره داریم در این مطلب در محیط استخر زیر نظر مربی است که حواسش به شاگردان هست و نباید در آن زمان که زیر نظر مربی شنا می آموزید استرس بی جا و ترس از آب داشته باشید تا بتوانید شنا یاد بگیرید. ممنون که نکته خوبی را اشاره کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *